هر چیزی که نیاز داشته باشید

هر چیزی که نیاز داشته باشید

نیازهای روز و مطالب ویژه

 

 

افزایش سرعت گوشی اندروید و آیفون

مشکل بسیاری از گوشی‌های هوشمند، کندشدن تدریجی آنهاست و پرسش رایج بسیاری از کاربران هم این است که چگونه می‌توانیم گوشی خود را سریع‌تر کنیم؟ واضح است که دلخواه همه‌ی کاربران است که گوشی‌هایشان همیشه پرسرعت و با عملکرد مطلوبی باشند، اما آیا می‌توان یک گوشی را فراتر از قابلیتش هم سریع‌ کرد؟ مطمئنا جواب این سؤال، خیر است؛ اما راهکارهایی وجود دارد که بتوان گوشی را سریع‌تر کرد. در بیشتر موارد کاربران می‌خواهند که گوشی‌هایشان همچون روزهای اول که نو بوده‌اند، سریع باشند، اما نصب برنامه‌های مختلف و استفاده‌ی مداوم از آنها به مرور باعث کندی گوشی‌ها می‌شود. این برنامه‌ها در زمان اجرا، فضای حافظه‌ی داخلی گوشی را اشغال می‌کنند و همچنین نیاز به قدرت پردازشی دارند که گاهی‌اوقات با بروزرسانی سیستم عامل، پردازش آنها با توجه به نیاز به سخت‌افزارهای قوی، به دشواری انجام می‌گیرد. بنابراین، برای استفاده‌ی مؤثرتر از گوشی‌های هوشمند خود، می‌توانید چه کاری انجام دهید تا گوشی‌مان دیگر لگ (هنگ) نداشته باشند یا حداقل لگ کمتری داشته باشد؟ در این مورد با وجود برخی شباهت‌ها، تفاوت‌هایی بین گوشی‌های اندرویدی و آیفون وجود دارد. در اینجا سعی می‌کنیم، راهکارهای جداگانه‌ای برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی و آیفون پیشنهاد دهیم. با ما همراه باشید.

 

چطور سرعت گوشی‌های اندرویدی خود را بالا ببریم؟

۱. برنامه‌های اضافی را پاک کنید

تقریبا تمام راهکارها و ترفندهای افزایش سرعت گوشی‌های اندروید، غالبا به شما پیشنهاد می‌دهند که فقط برنامه‌هایی را که به‌صورت مداوم از آنها استفاده می‌کنید، نگه دارید؛ اما آیا شما هم از آن دسته کسانی هستید که خانه‌ی خود را با لوازم غیرضروری پر می‌کنید؟ خوب، خانه‌های ما اغلب با چنین چیزهایی پر شده‌اند! اما آیا باید با گوشی‌های هوشمند خود هم همین کار را انجام دهیم؟ خیر! برنامه‌های مختلفی که در گوشی‌های هوشمند ما نصب شده‌اند، همیشه درحال اجرا هستند و برای این کار، نیاز به اتصال به اینترنت دارند و اگر این برنامه‌ها مفید نباشند، واقعا تنها یک‌بار اضافی روی دوش سخت‌افزار گوشی هستند. خلاص‌شدن از دست این برنامه‌های اضافی، راهکار عاقلانه‌ای است تا سرعت گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید.

۲. حافظه‌ی کش گوشی خود را پاک کنید

برخی برنامه‌ها هم هستند که از آنها به صورت منظم استفاده نمی‌کنید، اما به اندازه‌ای هم مهم‌اند که باید روی دستگاه خود نگه‌شان دارید، مانند برنامه‌هایی که برای درخواست تاکسی، رزور بلیط یا سفارش غذا، از آنها استفاده می‌کنید. برای اینکه گوشی اندرویدی خود را سریع‌تر کنید، سعی کنید که اطلاعات ذخیره شده در حافظه‌ی پنهان یا کش (Cache) این دست برنامه‌ها را ازطریق تنظیمات هر کدام پاک کنید و مطمئن شوید که این برنامه‌ها در زمانی‌که از آنها استفاده نمی‌کنید، حافظه‌ی زیادی مصرف نمی‌کنند.

پاک‌کردن حافظه‌ی کش، گاهی‌اوقات، کمک می‌کند که برنامه‌ها راحت‌تر و بدون تأخیر اجرا شوند. همچنین وقتی که اطلاعات را حذف می‌کنید، برنامه می‌تواند نسخه‌های جدیدتری را از این اطلاعات دریافت کند. حذف حافظه‌ی کش، می‌تواند برای برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام مناسب باشد، این برنامه‌ها عکس‌ها و اطلاعات دیگری را به‌طور مرتب روی گوشی شما ذخیره می‌کنند. البته یک نکته را به یاد داشته باشید که در برخی برنامه‌ها، پاک‌کردن حافظه‌ی کش، به معنی حذف تنظیمات برنامه است.

۳. حافظه‌ی سیستم را چندین بار در روز پاک کنید

سیستم عامل اندروید، امکانات بسیار مناسبی برای مدیریت وظیفه دارد. اندروید می‌تواند هر زمان که لازم باشد، پردازش‌های ناخواسته را ببندد. اگر گوشی شما دچار مشکل کمبود حافظه‌ی موقت یا رم است، پاک‌کردن چندباره‌ی حافظه می‌تواند به آن کمک کند. امروزه تقریبا همه‌ی برنامه‌های لانچر (برنامه‌هایی که امکان سفارشی‌سازی سیستم عامل را فراهم می‌کنند) دارای گزینه‌ای برای پاک‌کردن حافظه‌ی سیستم هستند. همچنین اگر نمی‌خواهید از برنامه‌های لانچر استفاده کنید، می‌توانید از برخی برنامه‌ها برای پاک‌کردن حافظه‌ی سیستم استفاده کنید. برنامه‌هایی مانندClean Master، Go Speed Power Clean و Ace Cleaner از بهترین برنامه‌ها برای پاک‌کردن رم گوشی هستند. می‌توانید این برنامه‌ها را از گوگل اپ استور دانلود کنید.

۴. درصورت دردسترس‌بودن برنامه‌های سبک‌تر، از این دست برنامه‌ها استفاده کنید

بسیاری از برنامه‌های محبوب مانند Facebook ،Twitter، Messenger، Opera نسخه‌های سبک‌تر یا به اصطلاح Lite، را دردسترس کاربران خود قرار داده‌اند. ازآنجایی‌که این برنامه‌ها از اینترنت کمتری استفاده می‌کنند، می‌توانید ضمن صرفه‌جویی در حجم کمتر داده‌های گوشی خود، از نسخه‌ی سبک‌تر و سریع‌تری از برنامه‌ی مورد نیازتان استفاده کنید.

۵. گوشی خود را خیلی بروزرسانی نکنید

ممکن است کمی غیرمعمول باشد. به‌روز نگه‌داشتن گوشی اندروید، از آن دست راهکارها و ترفندهایی است که تقریبا هر کاربر اندرویدی به شما پیشنهاد می‌دهد. اما بروزرسانی هم نقضی دارد. اگر حافظه‌ی گوشی شما درحال پرشدن است و همچنین چند سالی از خرید آن گذشته (احتمالا کمی هم قدیمی شده)، با ارتقای آن به نسخه‌ی جدید، منابع اضافی مصرف می‌شوند. به‌این‌جهت، با بروزرسانی اندروید، با توجه به دردسترس‌نبودن حافظه‌ی کافی، بسیاری از برنامه‌ها احتمالا نمی‌توانند، به خوبی اجرا شوند. به این ترتیب، ممکن است با یک بروزرسانی، اندرویدی جدید اما با تعدادی برنامه‌ی ضروری داشته باشید.

۶. قبل از نصب یک برنامه فکر کنید

تقریبا یک دهه از زمانی که اندروید برای اولین‌بار معرفی شد، می‌گذرد و تعداد برنامه‌های این پلتفرم درحال حاضر به میلیون‌ها عنوان افزایش یافته است؛ اما از این عناوین، تعداد بی‌شماری برنامه و بازی هستند که به وسیله‌ی توسعه‌دهندگان معتبر طراحی نشده‌اند. درواقع، خیلی از این برنامه‌ها، برنامه‌هایی جعلی هستند که با اهداف خرابکارانه‌ای مانند کنترل دستگاه شما یا سرقت اطلاعات طراحی شده‌اند. شاید جالب باشد که بدانید، این دست برنامه‌های مخرب بدون اینکه شناسایی شوند، به مدت سه سال در گوگل پلی استور دردسترس بودند. گوگل به همین منظور، سال گذشته، برنامه‌ی Play Protect را منتشر کرد که می‌تواند برنامه‌های مخرب و بدافزارها را شناسایی کند. بنابراین حتی اگر از گوگل پلی استور، برنامه‌ی جدید دانلود می‌کنید، حتما قبل از نصب برنامه‌ی ناشناس از صحت آن کاملا مطمئن شوید و سپس اقدام به نصب کنید.

۷. حافظه‌ی اس‌دی خود را برای بهبود عملکرد اندروید فرمت کنید

اگر اخیرا به‌طور مکرر گوشی اندرویدی شما لگ دارد یا به سختی برنامه‌ها را اجرا می‌کند، احتمالا یکی از دلایل آن، حافظه‌ی اس‌دی خراب است. فرمت‌کردن حافظه‌ی اس‌دی نه تنها فایل‌های ناخواسته ایجاد شده توسط اندروید و برنامه‌های مختلف را پاک می‌کند، بلکه ممکن است، در نهایت موجب افزایش سرعت گوشی شما شود.

۸. برنامه‌ها را ازطریق وای‌فای بروزرسانی کنید

بسیاری از برنامه‌ها باید خود را در پس زمینه به‌روز نگه دارند تا اطلاعات جدید را همیشه حفظ کنند یا موارد دیگری را مانند بارگذاری فایل‌ها، عکس‌ها و ویدئوها انجام دهند. بنابراین، غیرفعال‌کردن اطلاعات پس‌زمینه، می‌تواند یک دستگاه اندرویدی را سریع‌تر کند و موضوع دیگر اینکه، غیرفعال‌کردن اطلاعات پس‌زمینه، حجم استفاده از اینترنت را هم کاهش می‌دهد. بنابراین، حتی اگر باعث سریع‌ترشدن عملکرد گوشی شما نشود، بازهم می‌تواند راهکار مقرون به‌صرفه‌ای باشد!

همچنین اگر می‌خواهید گوگل را از همگام‌سازی (Synchronization) گوشی‌یتان بازدارید، می‌توانید گزینه‌ی همگام‌سازی خودکار را خاموش کنید. نیازی به گفتن نیست که همگام‌سازی هم نه تنها نیاز به فضای حافظه، بلکه نیاز به پردازش در پس‌زمینه دارد که نتیجه‌ی آن کندی گوشی است. با طی مسیر فوق می‌توانید، گزینه‌ی بروزرسانی خودکار را غیرفعال کنید. البته در دستگاه‌های اندرویدی مختلف، تفاوت جزئی وجود دارد، اما به صورت کلی تقریبا همیشه با گزینه‌هایی مشابه نمونه مواجه می‌شوید. Settings > Auto-update apps > Auto-update apps over WiFi only

۹. از حسگر اثر انگشت استفاده کنید

این روزها، اکثر گوشی‌های اندروید، مجهز به سنسور اثر انگشت هستند. البته استفاده از حسگرهای اثر انگشت به تنهایی نمی‌تواند، باعث افزایش کارایی گوشی شما شود. اما، قطعا، زمان صرف‌شده برای ورود الگو یا پین را برای بازکردن قفل گوشی کاهش می‌دهد. به‌طور متوسط سنسور اثر انگشت می‌تواند گوشی اندرویدی شما را در عرض نیم ثانیه باز کند، اما برای پین یا الگو، این زمان بین ۵ تا ۸ ثانیه است.

۱۰. گاهی گوشی خود را ریستارت کنید

چنین چیزی درست شبیه کامپیوترهاست که گاهی یک ریستارت می‌تواند موجب کاهش فشار به سخت‌افزار شود. به‌طور مشابه، ریستارت در مورد دستگاه‌های اندروید، هم تأثیری مشابه دارد. هنگامی‌که گوشی خود را ریستارت می‌کنید، فایل‌های موقت حذف می‌شوند تا سرعت اندروید افزایش پیدا کند.

۱۱. برخی فایل‌های خود را در برنامه‌های ذخیره‌‌سازی ابری نگه دارید

برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری، نه تنها اطلاعات ما را برای همه‌ی دستگاه‌ها قابل دسترس می‌کنند، بلکه می‌توانند به خالی‌شدن حافظه‌ی داخلی گوشی هم کمک کنند. به یاد داشته باشید که حافظه‌ی داخلی گوشی، نقش مهمی در نحوه‌ی عملکرد گوشی‌ها دارند. با تکنولوژی ابری، شما صددرصد از امنیت اطلاعات خود اطمینان خواهید داشت. همان‌طور که می‌دانید، اطلاعات گوشی‌های هوشمند، قبلا جزو ناامن‌ترین‌ها به‌شمار می‌رفتند، اما اکنون، برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری می‌توانند، علاوه‌بر امنیت کافی، پشتیبان مطمئنی هم محسوب شوند. برخی از بهترین برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری، عبارتند از: گوگل درایو، وان درایو و دراپ باکس. شما می‌توانید این برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری را از گوگل پلی استور دانلود و نصب کنید.

۱۲. روی صفحه‌ی اصلی برنامه‌های زیادی قرار ندهید

انباشته‌کردن صفحه‌ی اصلی با تصاویر پس‌زمینه‌ی زنده (متحرک) و ویجت‌ها (برنامک‌ها یا برنامه‌های کوچک گرافیکی مانند نمایش ساعت و آب‌وهوا)، به نظر جذاب است. اما این قبیل اطلاعات، بار اضافی روی دوش سخت‌افزار قرار می‌دهند که روی عملکرد گوشی هم تأثیر منفی می‌گذارد. به همین جهت، گاهی‌اوقات ممکن است، دستگاه اندرویدی هنگام اجرای برنامه‌های سنگین یا بازی، محتویات صفحه اصلی را با دشواری بارگذاری کند.

۱۳. برنامه‌ها را روی حافظه داخلی نصب کنید

در اکثر موارد، حافظه‌های داخلی گوشی، از حافظه‌های اس‌دی خارجی، بسیار سریع‌تر و قابل اعتمادتر هستند. و این احتمالا یکی از دلایلی است که گوشی‌های برتر مانند آیفون و پیکسل هیچ ورودی‌ای برای حافظه‌ی اس‌دی ندارند. اگرچه امنیت دستگاه یک دلیل مهم دیگر برای حذف ورودی حافظه‌ی خارجی است. اما با وجودی که برخی حافظه‌های خارجی، از جمله، کارت‌های حافظه‌ی SanDisk، به همان خوبی حافظه‌ی داخلی هستند و می‌تواند اندروید را سریع‌تر و کارآمدتر کنند، اما در بیشتر موارد، ذخیره‌کردن اطلاعات در حافظه‌ی داخلی، بهترین انتخاب است.

۱۴. سعی کنید از دیگر لانچرهای اندروید استفاده کنید

لانچرها، یک راهکار عالی برای تبدیل دستگاه اندرویدی به یک نسخه‌ی کاملا سفارشی‌سازی شده هستند. واضح است که برخی لانچرها، ممکن است که عملکرد متناسبی با سخت‌افزار گوشی شما نداشته باشند، اما درهمین‌حال، برخی لانچرها هم به حافظه و عملکرد پردازنده‌ی کمتری نیاز دارند. بنابراین، نصب یک لانچر سفارشی سبک می‌تواند عملا گوشی اندرویدی شما را سریع‌تر کند. علاوه‌براین، میانبرهای متنوع، گزینه‌های سفارشی‌سازی و دیگر موارد، امکان اجرای سریع‌تر برنامه‌های گوشی اندرویدی شما را فراهم می‌کند. همچنین با این دست برنامه‌ها، زمان کمتری را صرف پیداکردن برنامه‌های مختلف و تنظیمات خواهید کرد. برخی از بهترین لانچرهای اندروید عبارتند از: Nova Launcher، Evie Launcher، Buzz Launcher و Apex.

۱۵. گوشی خود را ریست فکتوری کنید

آخرین راه‌حل برای سریع‌ترکردن گوشی اندرویدی، فکتوری ریست (Factory Reset) یا بازگشت به تنظیمات کارخانه است. اگر فکر می‌کنید، همه‌ی راهکارهایی که امتحان کرده‌اید، بی‌فایده بوده‌اند، حتما باید گوشی خود را ریست کنید. دو روش برای ریست‌کردن گوشی خود دارید. روش اول اینکه به تنظیمات بروید و روی گزینه‌ی ریست فکتوری تپ کنید. این نوع ریست که به آن ریست نرم می‌گویند، تنظیمات دستگاه و تمام اطلاعات را مانند عکس‌ها، ویدئوها، برنامه‌ها و حافظه‌ی گوشی پاک می‌کند. برای ریست عمیق‌تر یا سخت می‌توانید، از حالت بازیابی گوشی خود استفاده کنید. برای این منظور، بعد از اینکه گوشی خود را خاموش کردید، دکمه‌های Power و Volume Down را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید تا وارد صفحه‌ی بوت لودر شوید. باید توجه داشته باشید که در گوشی‌های مختلف ترکیب این دکمه‌ها تاحدی فرق می‌کند. در صفحه‌ی بوت لودر، با استفاده از دکمه‌های Volume Up و Volumme Down، گزینه‌ی Recovery را انتخاب کنید و با فشردن دکمه‌ی Power، گوشی خود را ریست فکتوری کنید. باوجوداین، در بیشتر موارد، ریست نوع اول کافی است. نکته‌ی دیگر اینکه، قبل از ریست‌کردن، حتما از اطلاعات خود پشتیبان‌گیری‌ کنید.

چطور سرعت گوشی آیفون خود را بالا ببریم؟

۱. حافظه‌ی گوشی را خالی کنید

همچون گوشی‌های اندرویدی، یک گوشی آیفون که حافظه‌ی آن نزدیک به پرشدن است، کند می‌شود. با حذف برنامه‌هایی که دیگر استفاده نمی‌کنید و عکس‌ها و ویدئوهایی که لازم ندارید (یا انتقال به فضای ابری)، می‌توانید بار گوشی خود را کاهش دهید. در iOS ۱۱، چند ابزار جدید برای کمک به مدیریت حافظه دردسترس هستند. مسیر فوق را بروید:Settings > General Storage & iCloud Usage و Manage Storage را انتخاب کنید. باطی‌کردن این مسیر، یک نمودار رنگی خواهید دید که فضای اشغال شده و فضای خالی حافظه‌ی گوشی را نشان می‌دهد. در زیر نمودار، چند راهکار برای مدیریت حافظه به شما پیشنهاد داده می‌شود؛ ازجمله، قابلیت تخلیه‌ی برنامه‌های بلااستفاده (Offload Unused Apps)، امکان فعال‌کردن کتابخانه عکس iCloud، حذف خودکار گفتگوهای قدیمی (Auto Delete Old Conversations).

۲. از فرمت‌های جدید HEIF و HEVC استفاده کنید

درiOS۱۱ ، فرمت‌های جدیدی برای فایل‌های ویدئویی و عکس‌ها به‌کار رفته است که موجب کاهش حجم فایل‌ها می‌شود. در آیفون، عکس‌ها از فرمت HEIF و ویدئوها از فرمت HEVC استفاده می‌کنند. اگر شما هم مانند بیشتر کاربران آیفون، عکس‌ها و ویدئوهای زیادی را در حافظه‌ی گوشی خود ذخیره می‌کنید، مسیر فوق را بروید: Settings > Camera > Formats و گزینه‌ی High Efficiency را انتخاب کنید تا از فرمت‌های جدید HEIF و HEVC استفاده کنید.

باید اشاره کنیم که فرمت‌های جدید در گوشی‌های قدیمی‌تر آیفون دردسترس نیستند. تنها دستگاه‌هایی که دارای حداقل پردازنده‌ی گرافیکی تراشه A10 Fusion، مانند آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس هستند، می‌توانند عکس‌ها را با فرمت HEIF و ویدئوها با فرمت HEVC ذخیره کنند.

۳. برنامه‌های خود را بروز کنید

برنامه‌های قدیمی در iOS ۱۱ ممکن است، بدون بروزرسانی سریع و راحت اجرا نشوند. بعد از بروزرسانی آیفون خود به iOS ۱۱، وارد اپ استور شوید و گزینه‌ی Updates را باز کنید، سپس روی گزینه‌ی Update All تپ کنید تا همه‌ی برنامه‌ها بروزرسانی شوند.

۴. گزینه‌ی بروزرسانی خودکار را قطع کنید

همانند نسخه‌های قبلی، در iOS ۱۱ هم پردازش‌هایی در پس‌زمینه اجرا می‌شوند. بروزرسانی برنامه‌ها هم در پس‌زمینه انجام می‌شود. بروزرسانی برنامه‌ها در پس‌زمینه، علاوه‌بر مصرف منابع پردازشگر گوشی، باعث کاهش عمر باتری هم می‌شود. شما می‌توانید این ویژگی را غیرفعال کنید و برنامه‌های خود را به صورت دستی از طریق اپ استور بروزرسانی کنید. برای انجام این کار، به مسیر فوق بروید: Settings > iTunes & App Store و گزینه‌ی Automatic Downloads را غیرفعال کنید.

۵. رفرش برنامه‌ها را مدیریت کنید

علاوه‌بر بروزرسانی، برنامه‌ها به‌طور منظم، محتوای خود را در پس‌زمینه بروزرسانی می‌کنند. به عنوان مثال، برنامه‌های فیس‌بوک یا توئیتر، هنگام بازشدن، به صورت خودکار بروزرسانی می‌شوند. برای مدیریت رفرش برنامه‌ها به این مسیر بروید: Settings > General > Background App Refresh و گزینه‌ی رفرش برنامه را غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید، Background App Refresh را فعال نگه دارید و برخی برنامه‌های خاص را از لیست حذف کنید.

۶. شفافیت و افکت‌های حرکتی را کاهش دهید

اپل برای جذاب‌ترکردن منو‌ها و آیکون‌ها، از افکت‌های حرکتی استفاده می‌کند. با وجودی که این افکت‌ها به‌بهترشدن تجربه‌ی کاربر کمک می‌کنند، اما می‌توانند، موجب کاهش سرعت گوشی آیفون شوند. برای غیرفعال‌کردن این ویژگی‌ها، این مسیر را طی کنید: to Settings > General > Accessibility > Reduce Motion و گزینه‌ی Reduce Motion را فعال کنید. همچنین می‌توانید گزینه‌یAuto-Play Message Effects را هم غیرفعال کنید.

دوباره به صفحه‌ی Accessibility بروید، این‌بار روی گزینه‌ی Increase Contrast تپ کنید و سپس Reduce Transparency را فعال کنید تا شفافیت را کاهش دهید. این تنظیم افکت‌های شفافیت و تاری را کاهش می‌دهد، این افکت‌ها که ظاهرا برای افزایش قابلیت خوانایی طراحی شده‌اند، با وجود پردازش‌های گرافیکی می‌توانند، روی سرعت عملکرد گوشی آیفون تأثیر بگذارند. بنابراین با غیرفعال‌کردن این افکت‌ها، سرعت آیفون شما بهتر خواهد شد.

۷. گوشی خود را ریستارت کنید

همچنان که در بخش گوشی‌های اندرویدی توضیح داده شد، ریستارت‌کردن گوشی، در خیلی از مواقع می‌تواند از فشار روی پردازشگر گوشی بکاهد. اگر آیفون شما به‌طور مداوم چند روز و چند هفته است که روشن است، حتما گوشی خود را ریستارت کنید.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

ساعتی صدبار آن صفحه ی لعنتی را به هوای اینکه نکند

ساعتی صدبار آن صفحه ی لعنتی را به هوای اینکه نکند
پست تازه ای گذاشته باشد
رفرش می کنی.
اگر خبری از پست تازه نباشد
وا میری، و
اگر عدد آن بالا زیاد شده باشد
قلبت بنای تند زدن می گذارد
که چه عکسی گذاشته
و چه چیزی پایینش نوشته و
خدا نکند که اینترنتت سر ناسازگاری بگذارد
و لود نکند آن عکس تازه گذاشته شده را...
انگار این که الان عکسش را ببینی با ده دقیقه بعد تفاوتی می کند.
نه عزیز من
در این ده دقیقه نه عکسش عوض می شود،
نه تاریکی روشن می شود،
نه او برایت عاشق تر می شود.
اگر نوشته هایش غمگین باشند
دلت می گیرد از ناراحتی اش و می خواهی بپری گره ی بین ابروانش را باز کنی،
و اگر از نوشته هایش خوشحالی بریزد، دلت می لرزد
از این که چه کسی را دارد
که بدون تو می تواند شاد باشد.
چک میکنی کدام عکس ها را پسندیده
و برای کدامشان کامنت گذاشته.
انگار که به حال تو تفاوتی می کند
کِی کدام عکس را دیده و
دوست داشته و از کدام یکی بدش آمده و زیرش جمله ای تند نوشته.
دست بردار از این چک کردن ها
تمام کن این مرگ تدریجی را
کش نده این خودآزاری ها را

کمی قدیمی باش
انگار که هیچ تلگرام و اینستاگرام و کوفت و زهرماری اختراع نشده
مثل قدیمی ها که خداحافظ شان
واقعا "خداحافظ" بود
و
دیگر صد تا دنیای مشترک با هم نداشتند
که روزی هزار بار اسم طرف را روی در و دیوار این دنیاهای مجازی ببینند.
انگار کن رفته که رفته


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

آدم نشسته بود

آدم نشسته بود، شش نفر آمدند، سه نفر طرف راستش نشستند و سه نفر طرف چپ.
به یکی از سمت راستی‌ها گفت: «تو کیستی؟»
گفت: «عقل.»
پرسید: «جای تو کجاست؟»
گفت: «مغز.»
از دومی پرسید: «تو کیستی؟»
گفت: «مهر.»
پرسید: «جای تو کجاست؟»
گفت: «دل.»
از سومی پرسید: «تو کیستی؟»
گفت: «حیا.»
پرسید: «جایت کجاست؟»
گفت: «چشم.»
سپس به جانب چپ نگریست و از یکی سؤال کرد: «تو کیستی؟»
جواب داد: «تکبر.»
پرسید: «محلت کجاست؟»
گفت: «مغز.»
گفت: «با عقل یک جایید؟»
گفت: «من که آمدم عقل می‌رود.»
از دومی پرسید: «تو کیستی؟»
جواب داد: «حسد.»
محلش را پرسید.
گفت: «دل.»
پرسید: «با مهر یک مکان دارید؟»
گفت: «من که بیایم، مهر خواهد رفت.»
از سومی پرسید: «کیستی؟»
گفت: «طمع.»
پرسید: «مرکزت کجاست؟»
گفت: «چشم.»
گفت: «با حیا یک جا هستید؟»
گفت: «چون من داخل شوم، حیا خارج می شود.»


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

استراتژی اثرگذاری و متقاعدسازی

چگونه بر دیگران تأثیر می‌گذاریم

دکتر مارتین لوترکینگ مبارز حقوق سیاه‌پوستان نسلی را با سخنرانی فوق‌العاده‌اش با نام «من رویایی دارم…» که درباره‌ی برابری حقوق سفید‌پوستان و سیاه‌پوستان بود، تحت‌تأثیر قرار داد‌.

خانم مارگرت تاچر نخست‌وزیر بریتانیا، به خاطر قاطع بودن و عمل به گفته‌هایش به بانوی آهنی معروف و شناخته شده بود.

دکتر تیم بیکر(Dr Tim Baker) که به عنوان مشاور در زمینه‌های مدیریت تحول و توسعه رهبری فعالیت می‌کند، می‌گوید لوتر کینگ و تاچر از دو روش تاثیر‌گذاری با نام‌های اثرگذاری انگیزشی و دیگری از اثرگذاری حسابگرانه استفاده می‌کردند. آیا می‌توانید حدس بزنید کدام‌ یک از کدام روش استفاده می‌کردند؟

بنا به تعریف فرهنگ لغات وبستر، تأثیر عبارت است از «ایجاد تغییر بدون اجبار مستقیم برای وقوع آن». دکتر بیکر در کتاب خود تحت عنوان ابزار جدید اثرگذاری، به تشریح این تعریف می‌پردازد و بیان می‌کند که تأثیر و اثرگذاری باید در جهت متقاعد سازی بوده و باید به گونه ای باشد که به خود، مدیر خود، سازمان و در نهایت مشتریان سود رسانده شود. این کار به معنی حقه بازی، کلاهبرداری و کلک زدن دیگران نیست و باید به شکل اخلاقی صورت گیرد.

استراتژی‌های اثرگذاری بیکر

به عقیده بیکر ۴ استراتژی اثر گذاری وجود دارد که می‌توان با کمک آنها دیگران را متقاعد کرد. این ۴ استراتژی، تحقیق، محاسبه، انگیزش و همکاری هستند که در زیر با رسم شکل نشان داده شده است. هرکدام از این استراتژی‌ها ترکیبی از سبک‌های کششی و فشاری یعنی (هل دادن) و (کشیدن) بوده و همچنین شامل رویکردهای منطقی و احساسی می‌شود.

سبک فشار شیوه‌ای مستقیم برای رساندن منظور است، اما سبک کشش شیوه‌ای غیرمستقیم و زیرکانه‌ی متقاعد کردن دیگران است. در رویکرد منطقی نیز حقایق و استدلال‌های منطقی برای نتیجه گرفتن و رساندن منظور استفاده می‌شود، ولی در رویکرد احساسی با به دست آوردن دل دیگران، می‌توان آنها را متقاعد کرد و هدف خود رسید. هرکدام از این استراتژی‌ها، در شرایط مناسب خود، بسیار موثر و کاربردی خواهند بود.

چارچوب اثرگذاری بیکر

حال با جزئیات بیشتر به بررسی این چهار استراتژی می‌پردازیم:

۱. استراتژی تحقیق ( فشار، منطقی)

اگر یک محقق هستید از حقایق محکم و اشکال،نمودارها و گراف‌ها برای تقویت استدلال‌ها و گفته‌های خود استفاده خواهید کرد. در این رویکرد شیوه‌مند و ساختارمند عمل خواهید کرد. معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا، الگور از این استراتژی در کمپین خود برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی استفاده می‌کرد.

۲. استراتژی محاسبه (کشش، منطقی)

به عنوان یک محاسبه‌گر، ترجیح خواهید داد که جنبه‌های مثبت درخواست خود را برجسته کنید. همچنین نقاط‌ضعف وضعیت فعلی و نیاز به تغییر آن را نیز برجسته جلوه خواهید داد. حسابگران، از منطق محض برای ارائه‌ی دلایل خود استفاده می‌کنند. مارگرت تاچر فرد محاسبه‌گری بود که به خاطر توانائی‌اش در متقاعد کردن دیگران در مصاحبه‌های تلویزیونی و مناظرات پارلمانی، معروف و شناخته‌شده بود.

۳. استراتژی انگیزش (فشار، احساسی)

در استراتژی انگیزش با استفاده از یک تصویر کلی و تخیل سازنده، دلیل انجام یک کار را با چشم‌اندازی از آینده پیوند می‌زنند و در ذهن خود تجسم می‌کنند که اگر یک کار را انجام بدهند در آینده چه وضعیتی خواهند داشت و از این طریق انگیزه‌ی لازم برای انجام آن کار را ایجاد می‌کنند. کسانی که از استراتژی انگیزش استفاده می‌کنند به خوبی از کلمات بهره می‌برند و از آنها به گونه‌ای استفاده می‌کنند که بتوانند با ایجاد انگیزه در دیگران آنها را با خود همراه کنند. دکتر مارتین لوترکینگ نمونه‌ای سرآمد از افراد این دسته است.

۴. استراتژی همکاری (کشش، احساسی)

کسانی که در استفاده از این استراتژی مهارت دارند، به خوبی می‌توانند با موفقیت، تیم خود را بسازند. آنها با استفاده از احساسات دیگران و شرکت دادن آنها در تصمیم‌گیری‌ها، به قلب و ذهن‌شان راه پیدا می‌کنند.
مادر ترزا از این استراتژی استفاده می‌کرد و از سراسر دنیا افرادی را جذب می‌نمود تا او را در فعالیت‌هایش و تلاش برای کاهش فقر یاری دهند.

نکته:
شما فکر می‌کنید کدام یک از این استراتژی‌ها همخوانی بیشتری با سبک و رویکرد شما دارد؟ کلید موفقیت در اثرگذاری، توانایی استفاده از هر چهار استراتژی در زمان مناسب، با شیوه‌ای مناسب، در برابر افرادی مناسب و به دلایلی درست است.

چگونه از ۴ استراتژی اثرگذاری بیکر استفاده کنیم

مثال زیر را درنظر بگیرید:

محمدرضا مدیر بخش فناوری اطلاعات یک شرکت است. واحد محمدرضا یک پروژه‌ی فوق‌العاده برای شرکت (طراحی یک نرم‌افزار) تعریف کرده، که اگرچه ممکن است ایده‌آل و بی‌نقص نباشد، اما بسیار کاربردی است. آنها یک هفته به آموزش مدیران بخش‌های دیگر شرکت برای یادگیری این نرم‌افزار تخصصی جدید، پرداخته‌اند. پس از این زمان و در نهایت محمدرضا متوجه شد که:

  • مدیران در برابر نرم‌افزار جدید و سازگار شدن با آن مقاومت شدیدی از خود نشان می‌دهند.
  • مشکلاتی در راه‌اندازی نرم‌افزار به وجود آمده که به آن رسیدگی نشده است.
  • بسیاری از مدیران شاکی‌اند که چرا بخش فناوری اطلاعات به این مشکلات رسیدگی نکرده و یا پروژه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار را متوقف نکرده است.
  • در همین حین، بخش منابع انسانی پس از اینکه خبر دار شده که فروشنده نرم‌افزار فعلی، خدمات پس از فروش ارائه نمی‌دهد ، تصمیم گرفته نرم‌افزارهای مشابهی جایگزین کند.
  • حسین، یکی از اعضای تیم محمدرضا است که قبلا در بخش منابع انسانی نیز کار می‌کرده.

او می‌تواند از چهار استراتژی بیکر برای تحت تأثیر قرار دادن همکارانش و اینکه حمایت آنها را بدست آورد، استفاده کند.

تحقیق

محمدرضا تصمیم می‌گیرد تا با دیگر افراد شاغل در سازمان صحبت کند و بفهمد که گستردگی مخالفت با نرم‌افزار جدید در بین کارمندان تا چه اندازه است. همچنین با سازمان‌های دیگری که از این نرم‌افزار با موفقیت استفاده کرده‌اند، مکاتبه می‌کند. سپس با حسین تماس می‌گیرد تا از تخصص او در منابع انسانی و نظر کارشناسانه‌اش نسبت به این موضوع استفاده کند. حال می‌تواند حقایقی را جمع آوری کند و با تکیه بر آنها، دلایل منطقی و قانع‌کننده برای استفاده از نرم‌افزار ارائه کند.

محاسبه

محمدرضا از ریسک‌ها و مضرات ادامه‌ی استفاده از نرم‌افزار فعلی که محدودیت کاربردی در آینده خواهد داشت، به مدیران شرکت می‌گوید. او همچنین سه دلیل قانع‌کننده برای استفاده از نرم‌افزار جدید دارد که به هرکسی می‌رسد، درباره‌اش صحبت می‌کند.

انگیزش

او معتقد است که با استفاده از نرم‌افزار جدید شرکت می‌تواند رهبری بازار را به دست بگیرد و به پیشتازان صنعت خودش تبدیل شود. سپس به توصیف و تصویر پردازی پیرامون آینده‌ی شرکت می‌پردازد که در صورت استفاده از این نرم‌افزار حاصل می‌شود. همچنین در مورد موفقیت‌هایی که به دست خواهند آورد، می‌گوید و به دیگران توضیح می‌دهد که برای تحقق بخشیدن اهداف، شرکت به نرم‌افزار مناسب‌تری نیاز دارد.

همکاری

نهایتا، محمدرضا با چند تن از سهامداران اصلی شرکت به همکاری می‌پردازد و سعی می‌کند تا تیم قدرتمندی تشکیل دهد. در طول جلسات منظم با تیم خود، به نگرانی‌ها و نظرات اعضا گوش فرا می‌دهد و از رویکرد حل مسئله‌ی مشارکتی استفاده می‌کند.

این چهار مدلی که محمدرضا برای متقاعدسازی همکاران و مدیرانش مطرح کرد، در حقیقت همان ۴ استراتژی اثرگذاری بیکر است. شما هم می‌توانید در صورت نیاز و با توجه به شرایط، از یکی از آنها برای تحقق خواسته‌هایتان استفاده نمایید.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

صبر

از زمان‌های خیلی قدیم گفته‌اند که صبر یکی از فضیلت‌های اخلاقی است. شاید یکی از چیزهایی که باعث آزارتان می‌شود همین است که همیشه گفته‌اند باید صبر داشته باشید.
ایجاد صبر سه مولفه اصلی دارد:
۱) پذیرش آنچه که در زمان حال وجود دارد.
۲) درک اینکه همه چیز تغییر می‌کند.
۳) تصور نکنید شما تنها و جدا از دیگران هستید.

صبر شاید به نظر چندان جذاب نرسد ولی برای سلامت و کارایی شما ضروری است. و تصور نکنید که فقط افرادی مثل حضرت ایوب و دالای‌لاما از پس آن برمی‌آیند. علوم روانشناسی جدید بر آن تاکید دارند و وقتی منتظر اتفاق بعدی در زندگی‌تان هستید، تنها کاری است که باید انجام دهید.

بی‌صبری و بی‌حوصلگی شما را نه تنها از مقاصد خوبتان بلکه از افراد مهم زندگی‌تان دور می‌کند.
وقتی در خانه یا هر جای دیگری دچار خشم و کلافگی می‌شوید، دلیل آن این است که از این سه مولفه که در بالا اشاره کردیم دور شده‌اید.
در زیر توصیه‌ها و پیشنهادهایی آورده‌ایم که کمکتان می‌کند به صبر از دیدی فراتر از فقط منفعل بودن و انتظار کشیدن نگاه کنید

۱. از خودتان سوال کنید: آیا خشمتان در مقابل فردی دیگر حس خوبی به شما می‌دهد؟
آیا این خشم باعث می‌شود کنترل بهتری روی اوضاع پیدا کنید؟ آیا قدرت فکر کردنتان را تقویت می‌کند یا مسدود؟ لبریز شدن صبر و در رفتن از کوره چه تاثیرات منفی بر خودتان و دیگران خواهد داشت؟ اینکار چه هزینه‌های زیادی برایتان در آینده به دنبال دارد؟

۲. از خودتان سوال کنید: از این از کوره در رفتن چه درسی می‌گیرید؟
این واکنش‌ها چطور می‌تواند شما را درمورد مرزهای ظرفیت صبرتان آگاه کند؟ لازم نیست دردی که ممکن است اینکار برایتان به همراه داشته باشد را دوست داشته باشید ولی آیا اصلاً دوست دارید بخاطر این فرصت برای تقویت صبر و ظرفیت سلامتتان قدردان باشید؟

۳. برای خودتان هدف قرار دهید که در جمع از واکنش‌های احساسی و لحظه‌ای خودداری کنید.
خودتان را به تمرین کردن صبر متعهد کنید.

۴. سنگر بگیرید.
سعی کنید خودتان را در موقعیت‌هایی که لازم است درمقابل میل به واکنش‌های احساسی در زمان خستگی و کلافگی مقاومت کنید، قرار ندهید. تمرینات صبر را برای زمان‌هایی نگه دارید که احتمال لبریز شدن صبرتان کمتر است.
تمام سعی تان را بکنید برای جلوگیری از هر تنش و دعوا محیط را ترک کنید و اگر امکانش نیست نفس های عمیق بکشید.
کم کم بعد از مدتی تمرین یاد میگیرید در موقعیت های عصبی به خودتان مسلط شوید.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

آدم یک نفر را می خواهد

آدم یک نفر را می خواهد که بلد باشد زشتی هایش را دوست داشته باشد وگرنه زیبایی را که همه دوست دارند.
آدم کسی را می خواهد که صورت آرایش نکرده ی تازه از خواب بیدار شده اش را دوست داشته باشد.زیر چشم های گود رفته ی سیاهش را.زانو و آرنج پینه بسته اش را.ابروهای پر و دست نخورده اش را.

دل همه مان کسی را بیشتر می خواهد که آدم را توی تمام فین فین کردن های سرما خوردگی اش با دستمال های خیس و چشم های قرمز و پف کرده و خشکی دور دماغ از روزهای خنده های از ته دل و دندان های ردیف مرتب اش بیشتر دوست داشته باشد.
کسیکه صدای هورت کشیدن سوپ و بالا کشیدن نوشیدنی ای که توی لیوان به آخرش رسیده است را با نی بیشتر می پسندد تا خوردن استیک با چاقو و چنگال را.همه ی ما کسی را بیشتر می خواهد که منِ زشتمان را بیشتر از من زیبایمان دوست داشته باشد.
کسی که کوتاهی قد و اضافه وزن و ریزش موهایمان ما را به او نزدیک تر کند.ما همه مان دلمان کسی را بیشتر می خواهد که سال ها بعد برای چروک های زیر چشم و خط های مورب دور دهانمان بمیرد.
کسی که با حوصله بنشیند دانه دانه تارهای سفید مویمان را ببافد،عینکمان را مثل چشم های پر فروغ روزهای اول آشنایی مان دوست داشته باشد و مراقب شکستنی هایمان باشد.قلب مان و حتی استخوان هایمان.همه ی ما پیرزن و پیرمردهای غرغرو و خودآزار و خودخواهی خواهیم شد که فرشته هایی می خواهیم که تا ابد به ما مثل روز اول نگاه کنند.پیرزن ها و پیرمردهایی که بیماری،خروپف،فراموشی،زشتی و ناتوانی جزیی از زندگی مان خواهد شد قطعا".
همه ی ما یک نفر را می خواهیم که سالهای سال روزهای سخت را به دلگرمی بودن ِهم بگذرانیم.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

چرا صدایمان وقتی که ضبط می‌شود فرق می‌کند؟

– صدای ضبط‌شده‌تان چه فرقی با صدایی که از خودتان در سرتان می‌شنوید دارد؟

صدایتان را دوست دارید؟ احتمالاً می‌گویید بستگی به این دارد که منظور صدایی است که از خودتان در گوشتان می‌شنوید یا صدایی که بعد از ضبط کردن می‌شنوید.

همه ما احتمالاً آن لحظه … شنیدن صدای ضبط‌شده‌مان برای اولین بار را تجربه کرده‌ایم. « این منم؟ امکان نداره!»

ولی اگر واقعیت را بخواهید، ضبط ‌صوت دروغ نمی‌گوید! این دقیقاً صدای خودتان است. ولی چرا تا این اندازه با صدایی که در سرتان می‌شنوید فرق می‌کند؟ بیشتر چیزی که ما می‌شنویم نتیجه انتقال هوا است.
چیزهایی که صدا ایجاد می‌کند باعث ایجاد امواج صوتی می‌شود که از طریق هوا منتقل می‌شوند.

وقتی حرف می‌زنید، تارهای صوتی‌تان امواج صوتی‌ای ایجاد می‌کنند که از راه هوا به گوش داخلی‌تان می‌رسند. اما استخوان‌ها و بافت‌های داخل سرتان هم این امواج صوتی را به طور مستقیم به بخش حلزونی گوش می‌رسانند، به این ترتیب صدایی که موقع حرف زدن در سرتان می‌شنوید نتیجه هر دو این روش‌های انتقال است.

وقتی صدایتان را روی ضبط صوت می‌شنوید، فقط آن را به روش انتقال از طریق هوا می‌شنوید. ازآنجاکه آن قسمتی از صدا که از طرق استخوان‌ها و بافت‌های داخل سر منتقل می‌شود را نمی‌شنوید، صدایی که روی دستگاه می‌شنوید متفاوت به نظرتان می‌رسد.

وقتی حرف می‌زنید و صدای خودتان را داخل سرتان می‌شنوید، استخوان‌ها و بافت‌های سرتان ارتعاشات با فرکانس‌های پایین‌تر را تقویت می‌کنند. این یعنی صدایتان معمولاً قوی‌تر و بم‌تر از آنچه واقعاً هست به نظرتان می‌رسد.

اگر صدای ضبط‌شده‌تان به نظرتان خنده‌دار رسید نگران نباشید. همه این را تجربه می‌کنند. فقط به این خاطر که به نظر شما خنده‌دار و متفاوت می‌آید به این معنی نیست که بقیه هم آن را آنطور می‌شنوند.

چیزی که شما الان شنیده‌اید چیزی است که آنها همیشه به عنوان صدای شما شنیده‌اند!در واقع صدای ضبط شده ی شما صدای اصلی شماست :)


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

پادکست چیست

۱. پادکست چیست؟

پادکست عبارت است از گفت‌وگوهای رادیواینترنتی که می‌توانید فایل‌شان را دانلود و سر فرصت گوش کنید. کلمه‌ی پادکست (Podcast) از ترکیب دو واژه‌ی پاد (Pod) و برودکست (broadcast) تشکیل شده است. منظور از پاد همان دستگاه‌های آی‌پاد است. به این معنی که پادکست محتوایی قابل‌حمل است و می‌توانید در هرجایی به آن گوش کنید. برودکست نیز به ویژگی رادیویی پادکست‌ها اشاره دارد. بنابراین پادکست گفت‌وگوی صوتی ضبط‌شده‌ای بین مجری و مهمان است که می‌توانید درست مثل گفت‌وگوهای رادیویی به آن گوش کنید. پادکست حتی می‌تواند صبحت انفرادی کسی باشد که افکار و تجربیاتش را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارد. موضوع پادکست‌ها نیز محدودیتی ندارد و می‌تواند درباره‌ی هر موضوعی باشد، از کسب و کار و بازاریابی گرفته تا گردشگری، یوگا و غیره.

۲. چگونه پادکست گوش کنیم؟

 

پادکست گوش‌کردن خیلی آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. می‌توانید فایل‌های صوتی را در آیتونز یا وب‌سایت پادکسترها (تولیدکنندگان پادکست) جست‌وجو کنید و فقط با فشردن دکمه‌ی پلی بشنوید. به‌عبارتی پادکست‌ها محبوب‌ترین نوع شنیدن محتواهای رادیویی در حین رفت‌وآمدهای روزمره هستند. پادکست‌ها را می‌توانید علاوه‌بر آیپاد روی لپ‌تاپ، آیفون یا گوشی‌های اندروید، ام‌پی‌تری پلیرها، تبلت‌ و هر دستگاه دیجیتال قابل‌حمل دیگری گوش کنید.

۳. فرق بین پادکست، فصل و اپیزود یا قسمت چیست؟

پادکست مجموعه‌ای از چندین محتوای ضبط‌شده است که درست مثل برنامه‌های تلویزیونی حول ایده یا درون‌مایه‌ی مشخصی می‌چرخد. این فایل‌های صوتی براساس ترتیب زمانی یا موضوعات ثانویه فصل‌بندی می‌شوند و هر فصل نیز خود شامل فهرستی از اپیزودهای مستقل است.

۴. آیا پادکست‌ها رایگان‌‌اند؟

بیشتر پادکست‌ها رایگان‌اند، اما برخی از آنها هم رایگان نیستد و قیمت کمی دارند که آنها در سایت‌های پادکست مانند آیتونز و نمونه‌های ایرانی سایت‌های مخصوص پادکست پیدا کنید.

۵. تایم‌شیفت یا تأخیر زمانی درباره‌ی پادکست‌ها به چه معناست؟

 

تایم‌شیفت درباره‌ی پادکست‌ها به این معناست که پادکست‌ برخلاف پخش در زمان واقعی، در زمان دلخواه شنونده قابل‌پخش است. یعنی هر پادکستی که می‌شنوید، از پیش ضبط‌‌شده است و به‌همین خاطر می‌توانید هروقت که دل‌تان می‌خواهد به آن گوش کنید. این درحالی است که برنامه‌های رادیویی ساعت مقرری دارند و اگر سر ساعت موفق به شنیدن‌شان نشوید، از کف‌تان رفته‌اند. مزیت دیگر پادکست‌ها این است که می‌توانید صحبت‌ها را جلو یا عقب ببرید یا یک قسمت را چند بار گوش کنید. همچنین در پادکست‌ها از وقفه‌ی پیام‌های بازرگانی نیز خبری نیست.

۶. آیا برای پادکست گوش‌کردن باید به اینترنت متصل بود؟

پادکست‌ برای زندگی‌های شلوغ‌پلوغ امروزی ساخته شده‌ است و کاربری آسانی دارد. می‌توانید اپیزودها را یکی‌یکی دانلود و بعدا به‌صورت آفلاین پلی کنید. همچنین می‌توانید از ویژگی‌های گوش‌کردن آفلاین اپلیکیشن‌های پادکست مانند آیتونز و استیچر (Stitcher) بهره ببرید.

۷. آیا برای پادکست گوش‌کردن حتما باید خوره‌ی تکنولوژی بود؟

به‌هیچ‌وجه! پادکست گوش‌کردن به‌سادگیِ قدم‌زدن در پارک است و اصلا هم نیازی نیست که حتما خوره‌ی تکنولوژی باشید.

۸. آیا پادکست‌ را باید با حواس کاملا جمع گوش کرد؟

لزوما این‌طور نیست. چون پادکست‌ها صوتی هستند، می‌توانید آنها را در پس‌زمینه‌ی فعالیت‌های دیگری که به تمرکز کامل نیاز ندارند (مثلا در حین رانندگی، انجام کارهای منزل یا پیاده‌روی) گوش‌ کنید. درواقع پادکست‌ها انجام کارهای تکراری و کسل‌کننده را لذت‌بخش‌تر می‌کنند و به‌نوعی غذای فکر محسوب می‌شوند. اگر برای رشدوتوسعه‌ی فردی وقت کافی ندارید و فرصت زیادی برای شرکت در گفت‌وگوهای آموزنده پیدا نمی‌کنید، پادکست گوش‌کردن می‌تواند ترفند آسانی برای یادگیری و رشد‌ فردی شما باشد.

۹. بهترین زمان پادکست گوش‌‌کردن چه وقتی است؟

 

بیشتر افراد در طول روز آن‌قدر مشغله دارند که به‌سختی می‌توانند روی دریافت اطلاعات جدید و یادگیری تمرکز کنند. برای کسانی که مشتاق یادگیری هستند، شاید صبح‌ها در حالی‌ که برای شروع روز آماده می‌شوند زمان بهتری برای‌ پادکست گوش‌کردن باشد. همچنین، پادکست‌ها را می‌توانید در حین رفت‌وآمدهای روزمره گوش کنید. وقتی پس از پایان روز کاری درحال استراحت هستید نیز فرصت مناسبی برای پادکست گوش‌کردن است.

۱۰. پادکست گوش‌کردن چه فوایدی دارد؟

پادکست گوش‌کردن باعث افزایش قابل‌توجه زمان صرف‌شده برای یادگیری می‌شود. حتی اگر روزی چند دقیقه‌ی کوتاه هم باشد بی‌فایده نیست. آنچه یاد می‌گیرید، جایی بدون اینکه انتظارش را داشته باشید به‌دردتان خواهد خورد. همچنین، پادکست‌ها می‌توانند بسیار الهام‌بخش باشند و حتی باهوش‌ترتان کنند.

مطالعات نشان داده است که پادکست گوش‌کردن با فوایدی ازجمله تقویت مهارت‌های شنیداری و بهبود تمرکز همراه است. به‌علاوه چون هنگام پادکست گوش‌کردن معمولا سعی می‌کنیم ماجرایی را که می‌شنویم تصویرسازی کنیم، به قوه‌ی تخیل‌مان نیز کمک خواهد شد. همچنین جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است بیشتر کسانی که به‌طور منظم پادکست گوش می‌کنند، معمولا درآمد متوسط یا بالاتر دارند و از قشر تحصیل‌کرده‌ هستند.

۱۱. چگونه پادکست‌های موردعلاقه‌مان را تشخیص دهیم؟

پلی‌لیست یا همان فهرست پخشِ بیشتر پادکست‌ها دارای مقدمه‌ای صوتی است که موضوعات پوشش داده‌شده را معرفی می‌کند و از این طریق می‌توانید تا حدودی به محتوای کلیِ مجموعه پی ببرید. همچنین هر اپیزود عنوان مختص به خودش را دارد که فکر یا ایده‌ی غالب گفت‌وگو را توضیح می‌دهد. به‌این‌ترتیب به‌راحتی می‌توانید پادکست موردعلاقه‌تان را از بین پادکست‌های مختلف تشخیص بدهید.

۱۲. آیا می‌توانیم مشترک پادکست موردعلاقه‌مان شویم؟

بله. به‌راحتی می‌توانید مشترک پادکست موردعلاقه‌تان شوید تا هروقت که اپیزود جدید منتشر شد باخبر شوید. برای این کار فقط کافی است روی کلید سابسکرایب یا اشتراک در وب‌سایت پادکستر یا آیتونز و استیچرز کلیک کنید تا به‌این‌ترتیب از به‌روزسانی‌ اپیزودها جا نمانید.

۱۳. چرا پادکست‌ها این‌قدر پرطرفدارند؟

پادکست‌ها به‌ویژه برای کسانی که زندگی پرمشغله‌ای دارند و فرصت یادگیری پیدا نمی‌کنند خیلی به‌درد می‌خورند، چراکه چکیده‌‌ی بهترین آموزش‌ها و ایده‌های الهام‌بخش مهمانان شناخته‌شده را در قالبی گیرا در اختیار شنونده قرار می‌دهند. اگر برای‌تان سخت است که برای رشدوتوسعه‌ی فردی خود وقت بگذارید، به‌کمک پادکست‌ها به‌راحتی می‌توانید خودتان را پیرامون موضوعات موردعلاقه‌تان به‌روز نگه دارید.

۱۴. با چه دستگاه‌هایی می‌توان پادکست گوش کرد؟

 

پادکست‌ها را می‌توانید روی دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و سایر دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل اجرا کنید. حتی می‌توانید موبایل‌تان را به اسپیکر ماشین وصل کنید یا فایل‌ها را روی فلش بریزید و در حین رانندگی پادکست گوش کنید.

۱۵. آیا پادکست‌ها جنبه‌ی آموزشی دارند یا سرگرمی؟

پادکست‌ها درواقع آمیزه‌ای از آموزش و سرگرمی هستند و مشتاقان یادگیری و رشدوتوسعه‌ی فردی تفاوت خاصی بین این دو نمی‌بینند. با پادکست گوش‌کردن هم اطلاعات جدید یاد می‌گیرید و هم انگیزه و الهام پیدا می‌کنید.

۱۶. چطور می‌توان از پادکست‌ها نهایت استفاده را برد؟

 

اینکه چقدر می‌توانید از یک پادکست بهره ببرید، به انگیزه‌ی اصلی شما برای گوش‌دادن به آن پادکست بستگی دارد. اگر قصد دارید گوشه‌ای از وقت‌تان را به یادگیری مفاهیم و ایده‌های جدید اختصاص بدهید، فقط کافی است یک فنجان چای بریزید و هدفون‌تان را روی گوش بگذارید و هرچه را هم که یاد می‌گیرید در درفترچه‌ی یادداشت همراه‌تان بنویسید. به‌همین سادگی می‌توانید بخشی از وقت‌تان را به رشدوتوسعه‌ی فردی اختصاص بدهید. یا اگر دل‌تان خواست می‌توانید در حین پیاده‌روی، رانندگی یا انجام کارهای روزمره به پادکست موردعلاقه‌تان گوش کنید. و برای اینکه آنچه یاد می‌گیرید در ذهن‌تان بنشیند، می‌توانید اپیزودهای مدنظرتان را چند بار گوش کنید. پادکست گوش‌کردن با دوستان نیز فرصت خوبی برای به‌اشتراک گذاشتن تجربیات یادگیری و گفت‌وگو پیرامون مباحث مطرح‌شده است.

۱۷. چگونه می‌توان پادکست گوش‌کردن را به عادت تبدیل کرد؟

پادکست گوش‌کردن هم درست مثل سایر عادات موفقیت نیازمند مداومت است. هرچه عادات جدید کم‌زحمت‌تر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به آن عادات پایبند بمانید. پس عادت پادکست گوش‌کردن را برای خودتان ساده کنید: اگر هر روز رانندگی می‌کنید، کافی است جلوتر فایل‌های مدنظرتان دانلود و آماده کنید تا دفعه‌ی بعد که سوار ماشین شدید، فقط لازم باشد که بدون هیچ فکری فایل‌ها را پلی کنید. همچنین می‌توانید شب‌ها قبل از خواب صفحه‌ی پلی‌لیست پادکست‌ مدنظرتان را بوک‌مارک یا نشان‌گذاری کنید یا برای خودتان یک یادداشت یادآوری بنویسید تا صبح که از خواب بلند شدید در حین انجام کارهای آغازین روز به آن گوش کنید.

نکته اینجاست که پادکست گوش‌کردن را به‌زور در برنامه‌ی روزانه‌تان نگنجانید، بلکه از زمان‌های مرده و بی‌استفاده‌ای که در طول روز دارید استفاده کنید. مثلا می‌توانید وقتی در صف انتظار هستید، وقتی استراحت می‌کنید و کار خاصی ندارید یا حتی وقتی به انجام امور روزمره‌‌ای که نیازی به تمرکز ندارند مشغول‌اید پادکست گوش کنید تا هم چیزی یاد بگیرید و هم وقت‌تان مفرح‌تر سپری شود.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

در فصل سرد چه گل و گیاهانی بکاریم و بخریم؟

بعضی از گیاهان برخلاف بقیه، اتفاقا وقتی هوا سرد می‌شود، نه‌تنها خاموش و خشک نمی‌شوند بلکه سبزتر و سرحال‌تر هم می‌شوند و حتی این سرما برای رشدشان، لازم و ضروری است.


_بنفشه‌های رنگارنگ
بنفشه که انواع وحشی آن در ایران وجود دارد، گیاه سرمادوستی است که تا هوا سرد نشود، گل نمی‌دهد.اگر بارندگی وجود داشت، نیازی به آبیاری نیست و اگر هوا خشک بود باید هفته‌ای ۲ بار بنفشه را آبیاری کنید.

_گل برف
موگه یا گل برف را در فصل سرد می‌کارند و فقط در همین فصل هم گل می‌دهد. بذر این گیاه آپارتمانی در ایران هم وجود دارد و اتفاقا خیلی‌ها به آن علاقه‌مندند و می‌توانید آن را از گلخانه‌ها تهیه کنید و بکارید. مراقبت از آن هم اصلا سخت نیست.

_سیر در خانه
سیر هم مثل پیاز دوره رشد طولانی دارد و تا اول تابستان سال بعد قابل برداشت است. در طول دوره رشد از برگ‌های سبز سیر می‌توانید به‌عنوان سبزی تازه در غذاهایتان استفاده کنید.

_پیاز بکارید
پرورش نشا‌های پیاز کشت‌شده در پاییز راحت است و گیاه در طول زمستان می‌تواند از خود مراقبت کند. پیاز‌ها دوره پرورش طولانی دارند و تا تابستان بعد آماده برداشت نمی‌شوند پس اگر قصد کاشت گیاهان را در بهار آینده و در همان باغچه دارید، باید از قبل برنامه‌ریزی کنید، چون پیاز‌ها هنوز در زمین هستند.

_چغندر پرخاصیت
چغندر یکی از سبزیجات پاییزی فوق‌العاده است. بسیاری از افراد ریشه چغندر را مصرف و بعضی برگ آن را استفاده می‌کنند، زیرا یک منبع عالی از ویتامین C و ویتامین A محسوب می‌شود. یک نکته ضروری در مورد پرورش چغندر این است که چغندر باید به‌صورت عمیق در خاک قرار داده شود به‌طوری که در برابر سرما آسیب نبیند.

_هویج؛ سبزی پاییزی
هویج یکی از سبزیجات برای پرورش در پاییز و زمستان است. این گیاه برای سلامتی بسیار ضروری است و می‌توان تا ۹‌ماه بدون آسیبی آن را ذخیره کرد.

_کاهوی خانگی
شما به راحتی می‌توانید در طول زمستان در باغچه خود یک مزرعه کاهو داشته باشید. پرورش کاهو آسان است بنابراین کاهو می‌تواند یک شروع عالی برای کسانی باشد که قصد دارند سبزیجات و گیاهان را پرورش دهند. کاهو تقریبا روزانه به ۵ ساعت نور نیاز دارد، در نتیجه در طول زمستان هم می‌توان آن را پرورش داد. این گیاه نیاز دمایی نسبتا پایینی دارد و مناسب کشت در پاییز است.

_تربچه‌های نقلی
تربچه را می‌توان در انواع سوپ و سالاد به‌کار برد. همچنین پرورش این سبزی خوشمزه می‌تواند یک منبع درآمد باشد.

_شلغم؛ داروخانه خانگی
این گیاه به آسانی رشد می‌کند. پرورش شلغم یک منبع درآمد خوب نیز هست.

_کلم پیچ، سبزی فصل سرد
کلم به خوبی در فصول سرد رشد می‌کند، چون رطوبت بیش از حد یا هوای خیلی گرم برای این گیاه خوب نیست و در این شرایط کلم به خوبی رشد نمی‌کند. بهترین ویژگی این گیاه این است که می‌توان برای مدت زیادی آن را ذخیره کرد.


_اسفناج؛ سبزی همیشگی
اسفناج به‌عنوان یک سبزی با ارزش و مغذی شناخته می‌شود. این سبزی دارای مقدار زیادی آهن، ویتامین C و ویتامین A است. اسفناج محصولی عالی برای چیدن و دوباره سبز شدن است که کاشت آن در اوایل پاییز باعث می‌شود تمام زمستان و حتی تابستان آینده بتوانید از برگ‌های تازه و لطیف آن استفاده کنید. اگر گل‌های آن را حذف کنید تا مدت‌ها به تولید برگ ادامه می‌دهد.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

اگر هر روز ناشتا، آب کشمش بنوشید چه اتفاقی در بدنتان روی می‌دهد؟

2 هزار سال قبل از میلاد مسیح، کشمش بر اساس یک تصادف و در نتیجه خشک شدن حبه‌های انگور کشف شد.
باید بدانید که اگر آن را یک شب تا صبح در آب خیس کنید و سپس آن آب را بنوشید، فواید زیادتری از کشمش نصیبتان خواهد شد.

_آب کشمش به سم‌زدایی و پاکسازی روده‌ها و کبد کمک می‌کند
در طب سنتی هندی (آیور ودا) سال‌هاست که از معجزه‌ی آب‌کشمش برای سم‌زدایی و پاکسازی روده و کبد استفاده می‌شود.
آنتی‌اکسیدان‌ها به کبد کمک می‌کنند تا بهتر و موفق‌تر به پاکسازی بدن بپردازد و سموم را دفع کند. این در حالیست که فیبر هم حجم و تعداد دفعات اجابت مزاج را افزایش می‌دهد

_آب کشمش انرژی عمومی بدن را تقویت و آن را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند

_آب کشمش، کلسترول بد را از بین می‌برد و فشار خون را تنظیم می‌کند
افرادی که به طور مرتب این میوه خشک را مصرف می‌کنند بسیار کمتر از دیگر افراد به فشار خون پایین مبتلا می‌شوند. بعلاوه، مصرف روزانه کشمش باعث تجزیه شدن کلسترول‌های مضر می‌شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در فرد کاهش خواهد


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

هنر ظریف بی‌خیالی کتابی که حیف است نخوانیم

«به باور من، امروزه ما با یک بیماری همه‌گیر روانی مواجه‌ایم، بیماری همه‌گیری که در آن مردم متوجه نیستند که اشکالی ندارد اگر زندگی گاهی اوقات مزخرف باشد.

زیرا اگر نپذیریم که اشکالی ندارد زندگی گاهی مزخرف باشد، آن‌گاه برای هر چیز کوچکی خودمان را مقصر می‌دانیم. آنگاه به خودمان می‌قبولانیم ذاتاً عیب و ایرادی داریم و به شکل افراطی سعی می‌کنیم تلافی کنیم.

این باور که حق نداریم گاهی بی‌کفایت باشیم، منبع چرخه‌ی بازخورد جهنمی رو‌به‌رشدی است که در حال چیره شدن بر فرهنگ ماست.

این کتاب به کم کردن مشکلات یا درد و رنج‌هایتان اهمیتی نمی‌دهد و به همین دلیل است که خواهید دید در گفتارش صادق است. این کتاب راهنمای رسیدن به بزرگی و عظمت نیست، و نمی‌تواند باشد زیرا بزرگی تنها یک توهم ساخته‌ی ذهن ماست. یک مقصد من‌درآوردی است که خودمان را ملزم به جست‌وجوی آن می‌کنیم، یک مدینه‌ی فاضله‌ی ذهنی و روانی.

به جای آن، این کتاب تلاش می‌کند رنج‌های شما را به ابزار، آسیب‌های روحی‌تان را به قدرت، و مشکلات‌تان را به مشکلاتی کمی بهتر تبدیل کند.
این پیشرفتی واقعی است. به آن به چشم راهنمای «چگونه رنج بکشیم» یا «چگونه بهتر رنج بکشیم» نگاه کنید. اینکه چگونه رنج بُردن‌مان همراه با معنا و شفقت و تواضع بیشتری باشد. این کتاب درباره‌ی سبک‌تر قدم برداشتن در عین تحمل باری سنگین بر دوش‌مان است، کنار آمدن با بزرگ‌ترین ترس‌هایمان و خندیدن به اشک‌هایمان حین گریه کردن.

این کتاب به شما یاد نمی‌دهد چگونه به دست بیاورید یا برنده شوید، بلکه یاد می‌دهد چگونه ببازید و رها کنید. به شما یاد می‌دهد کوله‌پشتی زندگی‌تان را بردارید و جز چند چیز مهم، بقیه را بیرون بریزید. به شما یاد می‌دهد چگونه چشمان‌تان را ببندید و مطمئن باشید که می‌توانید به زمین بیفتید و همچنان حال‌تان خوب باشد. به شما یاد می‌دهد کمتر اهمیت بدهید. به شما یاد می‌دهد تلاش نکنید.»


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

اسباب بازی جذاب برای کاهش استرس

دوست داشتید در محل کارتان امکان بازی و رها شدن از استرس‌های معمول وجود داشت؟ شرکت‌های بسیار کمی، زمینه‌ی استفاده از اسباب بازی های ضد استرس و زمین‌های بازی بسکتبال، پینگ‌پنگ یا حتی مکانی برای بازی‌های ویدئویی را برای کارکنان‌شان درنظر می‌گیرند. تمامی کارکنان نیاز به زمانی دارند که با اسباب بازی های ضداسترس یا هر روش دیگری کمی سرگرم و آرام شوند. در این مقاله شما را با ۱۸ نوع از اسباب بازی های ضد استرس برای آرامش بیشتر و کاهش استرس آشنا خواهیم کرد.

 

۱. مجسمه دایناسور آهنربایی

 

با چیدن دایناسورهای خسته‌ی منقرض‌شده روی سطح آهنربایی یک اثر هنری بامزه درست کنید. به‌طور کلی بازی کردن با آهنربا کار آرامش‌بخش و لذت‌بخشی است. قبول دارید؟

۲. تخته کوچک خط‌خطی کردن

 

این وسیله یکی از همان اسباب بازی های ضد استرس محبوبی است که حسابی روح و روان را آرام می‌کند. حتما شما هم تجربه‌ی خط‌خطی کردن بی‌هدف در حاشیه‌ی جزوه و کتاب را داشته‌اید. این کار باعث آرام‌تر شدن ذهن می‌شود. حالا اگر تخته‌ای کوچک هم در اختیار داشته باشید که هرچقدر دل‌تان می‌خواهد روی آن خط‌خطی کنید، دیگر نور علی نور است. نیست؟ خوبی تخته کوچک خط‌خطی در این است که به‌محض طراحی روی آن، همه‌چیز پاک می‌شود و می‌توانید مدام چیزهای مختلف روی آن بکشید.

۳. توپ های مدیتیشن چینی

 

کافی است این توپ‌ها را بین انگشتان خود بگذارید و جابه‌جا کنید؛ آن وقت هم حس آرامش به شما دست می‌دهد و هم صدایی تولید می‌شود که گوش دادن به آن جالب و خوشایند است. حتما امتحان کنید.

۴. حباب لامپ ضداسترس

 

این حباب لامپ نرم ضد استرس هم جان می‌دهد برای اینکه آن را در دست بگیرید و فشار بدهید. البته اسباب بازی‌های مشابه این حباب زیاد هستند، ولی شکل گرد و ترکیب آن برای فشار دادن و کاهش استرس عالی است.

۵. پازل ژلیکو

 

پازلی که بتوان قطعات آن را جابه‌جا کرد و اشکال و احجام مختلفی ساخت، یکی از بهترین اسباب بازی های ضد استرس است. چون برای مدتی حواس را از خستگی‌ها و اضطراب‌های گوناگون پرت می‌کند و امکان بازیابی قوا برای تمرکز و کار بیشتر را فراهم می‌سازد.

۶. جاروبرقی رومیزی

 

بعضی از افراد برای کسب آرامش و فرار از استرس‌ها در طول انجام کار باید محیط دور و برشان را حسابی تروتمیز نگه دارند. برای چنین دوستانی هم گزینه‌ای مناسب در میان اسباب بازی های ضد استرس وجود دارد: جاروبرقی کوچک رومیزی همان چیزی است که این دوستان نیاز دارند.

۷. خمیر بازی

 

اصلا خودتان را محدود نکنید، چون خمیربازی، سن و سال ندارد. تقریبا همه از کوچک و بزرگ با خمیربازی آرامش پیدا می‌کنند. خمیربازی بسیار آرامش‌‌بخش و ضداسترس است.

۸. ماساژور سر

 

دقت کرده‌اید که وقتی در افکار خودمان غرق شده‌ایم، مدام دست‌هایمان را بین موهایمان می‌بریم (البته دوستان کچل از این امکان بی‌بهره هستند). بازی با موها و ماساژ پوست سر راهی برای تخلیه اضطراب‌ها به‌نظر می‌رسد. این طور نیست؟ حالا اگر یک ماساژور سر داشته باشید (این گزینه برای دوستان کچل هم کاربرد دارد)، خیلی راحت می‌توانیم پوست سر را ماساژ بدهیم. با این کار هم می‌توانیم آرامش کسب کنیم، هم به گردش خون در آن ناحیه سرعت بیشتری می‌دهیم.

۹. کتاب های رنگ آمیزی

 

رنگ‌آمیزی فعالیتی آرامش‌بخش است و برای مدتی اضطراب را از شما دور می‌کند. رنگ کردن اَشکال مختلف، فکر خیلی خوبی است، اما از آن بهتر زمانی است که بدون مقید کردن خود به بیرون نزدن رنگ از اشکال مختلف کتاب، مدادهای رنگی را روی صفحه حرکت بدهید و حسابی شلخته و بی‌قاعده شکل‌ها را رنگ بزنید. باور کنید تا حد زیادی از استرس‌ها به‌دور می‌شوید.

۱۰. توپ استرس USB دار

 

توپ استرس USBدار یکی از بهترین و بامزه‌ترین اسباب بازی های ضد استرس است. این توپ به یک USB متصل است و حرکات شما را روی صفحه رایانه، شبیه‌سازی می‌کند. پس بدون اینکه چیزی را بشکنید و خراب کنید و به‌عبارت خودمانی، حرص‌تان را سر اشیای بی‌گناه اطراف‌تان تخلیه کنید، می‌توانید این توپ را فشار بدهید و نتیجه را روی صفحه نمایش مشاهده کنید.

۱۱. بازی تخته و کیسه های ذرت

 

این بازی بامزه هم برای گذراندن وقت یا کاهش استرس بسیار مفید است و می‌توانید آن را چندنفره هم بازی کنید. کافی است تخته را روی میز کارتان بگذارید و به‌نوبت برای رد کردن کیسه‌های حاوی ذرت از سوراخ تعبیه‌شده روی تخته تلاش کنید. به‌همین سادگی… به‌همین بامزگی!

۱۲. پاک کن خمیری یک اسباب بازی ضد استرس هیجان‌انگیز

 

اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام اضطراب یا عصبانیت، ته مداد را می‌جوید و برچسب‌های روی کتاب و دفتر و… را می‌کَنید، حتما یک عدد پاک‌کن خمیری باحال برای خودتان تهیه کنید. این پاک‌کن‌های دو منظوره هم مداد و… را پاک می‌کنند و هم در دستان شما به‌شکل یک خمیر نرم شکل می‌گیرند و حرص دل‌تان را تخلیه می‌کنند. تابه‌حال به پاک‌کن به‌عنوان یکی از بهترین اسباب بازی های ضد استرس فکر نکرده بودید، نه؟

۱۳. قلاب ماهیگیری آهنربایی

 

ماهی‌گیری دوست دارید؟ استرس دارید؟ تلفیق این دو حس، نتیجه‌ی جالبی دارد: یک اسباب‌بازی خوب برای کاهش میزان استرس. قلابی آهنربایی که باید با آن ماهی‌هایی از جنس خودش را صید کنید.

۱۴. USB عطری

 

این گزینه دیگر واقعا جالب است. USBهایی طراحی شده‌اند که با اتصال به رایانه، بوی خوشی را به محیط ساطع می‌کنند. این هم راهی برای کاهش استرس و تلطیف فضای کار است دیگر!

۱۵. بازی رایانه ای رومیزی

 

اگر از عشاق سینه‌چاک بازی‌های رایانه‌ای هستید و دوست دارید که سر کار هم گریزی به بازی‌ها بزنید، بد نیست برای خود، دستگاه بازی‌های رایانه‌ای رومیزی تهیه کنید.

۱۶. اسکلت معلق

 

بازی با اسکلتی که لق می‌زند و یک آن فرو می‌پاشد و دوباره سر هم می‌شود و صاف و محکم می‌ایستد هم از استرس می‌کاهد، هم نکته‌ای پندآموز دارد: شما هم مثل اسکت شُل و وِل بازی ما می‌توانید بعد از هر استرس و دلهره‌ای خود را دوباره جمع و جور کنید و شاداب به کارتان ادامه بدهید.

۱۷. تخته سه بُعدی

 

تخته سه بعدی هم از آن اسباب بازی های ضد استرس نابی است که حسابی حرص و عصبانیت‌تان را خالی می‌کند. کافی است، دست، صورت یا هر چیزی را رویش بگذارید تا شکل آن را به خود بگیرد.

۱۸. برد انگشت سواری

 

مطمئن باشید این برد انگشت‌سواری هم استرس را از شما دور می‌کند و هم مدت‌ها باعث سرگرمی‌تان می‌شود.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

حال و احوال ۱۹ آبان

فروردین

امروز مهر و محبتت به بقیه بیشتر شده
بیشتر هواشون رو داری و تعریفشون رو می کنی
اگه کسی موفقیتی کسب کرده
ازش تجلیل کن
به عزیزانت بی وقفه عشق بده
بحث ها رو جدی نگیر و خیلی زود فراموش کن

اردیبهشت

کمی تنهایی و ارامش بد نیست
به ایده ها قشنگت برس
بنویسشون و روشون فکر کن
و در موردشون با بقیه صحبت کن
از کارات عقب نمون و تا می تونی
وقت بذار برای تمام کردنشون
امروز برای یادگیری و مطالعه فرصت خوبیه

خرداد

امروز وسوسه ی خرید ولت نمی کنه
دوس داری هرچی می بینی رو بخری
یه لیست تهیه کن
و طبق اون خرید کن نه بیشتر
برای هنر و علایقت امروز وقت بذار
با عزیزانت به رویدادهای هنری سری بزن

تیر

از بزرگترها سراغی بگیر
حالشون رو بپرس
حتما دلشون برات تنگ شده
برای یادگیری وقت بذار
همیشه چیزی هست یاد بگیری و به کارت بیاد
پس تنبلی نکن و تا می تونی
هر روز چیزای جدید یادبگیر که کاربردی باشه و قوی ترت کنه

مرداد

تو دانش زیادی داری
اما اصلا ازش استفاده نمی کنی
و از بقیه عقب می مونی
باید یادبگیری بدون ترس علمت رو نشون بدی
اگه مشکلی پیش میاد که براش راهی نداری
از دیگران کمک بگیر
از کسانی که تجربه و تخصص دارن
و از کمک گرفتن نترس

شهریور

شاید چیزایی هست که بلد نیستی
نترس و از بقیه کمک بگیر یادت بدن
خیلی زود یاد می گیری و
قوی تر میشی
چون هوش و پشتکار داری
به زودی اوضاع مالی بهتر میشه
و خبرای خوشی در این زمینه می شنوی

مهر

دوستی های جدیدی زندگی رو نو تر می کنه
با تغییرات هماهنگ شو
خیلی زود و سریع تا فرمان توی دستت بمونه
اگه کسی پیشنهاد داد باهاش جایی بری
درنگ نکن و همراه شو
مطمئن باش که برات سبب خیره

آبان

ایده های زیاد و جدیدی داری
بخصوص در حیطه ی هنر و ادبیات
حتما اجرایی کن
شاید اوضاع مالی روبراه نیست
اما مهم اینه تلاش می کنی و
تلاشت نتیجه بخشه
اوضاع به زودی بهتر میشه

آذر

امروز مهربونی
و دوس‌داری ناجی همه باشی
اما افراط نکن و برای خودتم وقت بذار
اگه کسی بیماره
حتما بهش سر بزن
شاید از تو چیزی ساخته نیست
اما با این دیدار و عیادت بهش روحیه ی خوبی میدی

دی

برای موفقیت و درخشیدن که ارزوته
باید تلاش کنی
راه درست رو بری و برنامه بریزی
نگران مشکلات نباش
همه ش حل میشه
فقط باید ارامش داشته باشی
و مردم دار باشی تا دوستاتو از دس ندی

بهمن

خیلی خودتو خسته کردی
وقت استراحته
باید با عزیزانت امروز رو خوش بگذرونی
تو پیشرفت خوبی داشتی
برای اینکه به این روال ادامه بدی
باید محتاط باشی
و با علم و دانش و دقت و مشورت
راه درست رو پیش بگیری و
نذاری غرور شکستت بده

اسفند

اگه خوابی دیدی
درموردش با بقیه صحبت کن
شاید نکته ای توش باشه که خودت ازش غافل باشی
مراقب اموالت و
نتایج کارات باش و حواست باشه
از دستشون ندی و بلکه بیشترش کنی


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

داشتن خال در نقاط مختلف بدن به چه معناست؟

_داشتن خال روی بازو می‌تواند به این معنا باشد که شما انسان سختکوش هستید
بر اساس قوانین فنگ شویی، داشتن خال روی بازو می‌تواند بدین معنا باشد که شما در هر موضوعی به سختی تلاش کرده، اما قدرت تلاش شما آنطور که باید دانسته نمی‌شود. علاوه بر این، بر اساس دایره‌المعارف خرافات، داشتن خال روی بازو بدین معناست که فرد بسیار محتاط است.

_اگر روی سینه خال داشتید خود را خوش‌شانس بدانید
در دنیای فنگ شویی، خال روی سینه یا پستان نشان دهنده جاه‎‌طلب بودن، بخشندگی یا داشتن فرزندان فوق‌العاده است. بررسی خال‌های روی سینه برخلاف خال‌های پشت بسیار ساده بوده و می‌توان نوع آن را مشخص کرد.

_داشتن خال روی پیشانی می‌تواند به معنای باهوش بودن باشد
طالع‌بینی چینی بر این باور است که چنین چیزی نشان دهنده کامیابی است. به طور ویژه، داشتن خال در مرکز پیشانی به معنای داشتن هوش و حکمت است در حالی که داشتن خال در سمت راست پیشانی می‌تواند به معنای خوب بودن فرد برای شراکت یا ازدواج باشد.

_خال روی گونه ممکن است به معنای شجاعت و نترسی باشد
داشتن خال روی گونه نیز اغلب نماد زیبایی در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، بسته به شکل ظاهری آن، داشتن یک نقطه تیره روی گونه معانی متفاوتی می‌تواند داشته باشد. در طالع‌بینی چینی داشتن خال روی گونه به معنای شجاع بودن، صداقت و علاقه شخص به خواندن و مطالعه است. همچنین چنین افرادی ورزشکار بوده و ماده‌گرا و دوستدار پول نیستند.

_اگر روی گردن خود خال داشته باشید باید بیشتر آرامش خود را حفظ کنید
در دنیای فنگ شویی، داشتن خال روی ساق گردن گاهی اوقات به معنای عمر کوتاه است که استرس نقش مهمی در کوتاه کردن آن دارد. البته در دنیای واقعی این موضوع به معنای مرگ زودرس نیست بلکه بر این نکته تایید دارد که شخص باید بیشتر استرس خود را کنترل نماید.

_خال روی چانه می‌تواند نماد صداقت بیش از حد باشد
بر اساس طالع‌بینی چینی، خال روی چانه نشان دهنده مهربان بودن و مسئولیت‌پذیری فرد در مقابل دیگران است. علاوه بر این، بر اساس طالع‌بینی باستانی، داشتن خال روی چانه به معنای سازگاری، قاطعیت، بااراده بودن و سرسخت بودن و لجاجت فرد است. اگر خال در قسمت راست چانه باشد معمولاً نشان دهنده تفکر منطقی و ماهیت دیپلماتیک شما دارد در حالی که در قرار داشتن آن در سمت چپ نشان دهنده روراست بودن، صداقت و رک گویی است.

_داشتن خال در شقیقه یا در امتداد خط رویش مو می‌تواند به معنای علاقه فرد به سفر باشد
طالع‌بینی باستانی چینی، داشتن خال روی شقیقه یا خط رویش مو را به معنای داشتن زندگی خوب، پر از عشق و از لحاظ مالی موفق می‌داند. طالع‌بینی سنتی نیز این امر را نشانه ازدواج زودهنگام، داشتن زن زیبا و همچنین امکان دستیابی ناگهانی و غیرمنتظره به پول فراوان می‌داند.

_خال روی دست می‌تواند بسته به شخصی که مورد سوال قرار گیرد معنای متفاوتی داشته باشد
داشتن خال روی دست در زنان می‌توان به معنای داشتن ویژگی‌های شخصیتی ناپایدار، دمدمی مزاج بودن و ولخرجی باشد.

_داشتن خال روی پشت می‌تواند نماد شوربختی باشد
داشتن خال در پشت می‌تواند به معنای نداشتن ثروت، مورد خیانت فراوان قرار گرفتن یا بی‌میلی به سختکوشی باشد. بدین ترتیب واضح است که داشتن خال در پشت بر اساس قوانین فنگ شوی معنای خوشایند و مثبتی ندارد.


_خال‌های روی پا معانی فراوان و متفاوتی دارند
داشتن خال در قسمت پایین زانو به معنای سختی و رنج است. در مورد زنان، اما داشتن خال در این نقطه از پا، به ویژه در ناحیه قوزک پا، ممکن است به معنای این باشد که فرد مذکور کمی سنگدل است.

_داشتن خال روی لب فراتر از زیبایی است
بسیاری از افراد وقتی که به داشتن خال روی لب بالا فکر می‌کنند به یاد زنان زیبایی مانند مرلین مونرو می‌افتند. همگان داشتن خال روی لب را نشانه زیبایی می‌دانند، اما بر اساس طالع‌بینی چینی این موضوع بدین معناست که فرد بلندپرواز و جاه‌طلب بوده و به احتمال زیاد از دیگران پیشی گرفته و به خواسته‌هایش خواهد رسید.

_داشتن خال روی شانه می‌تواند به معنای داشتن زندگی سخت در آینده باشد
بر اساس طالع‌بینی باستانی چینی داشتن خال روی شانه بدین معنی است که فرد در آینده زندگی سخت و پرتنشی خواهد داشت.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

آیا می‌دانید شگفت انگیزترین مرز ایران کجاست؟

شگفت انگیزترین مرز ایران در حقیقت مرز بین مازندران و سمنان است که در آن، هم جنگل می‌بینیم و هم دشت، هم بیابان و هم کویر.
این منطقه «اوپرت» نام دارد؛ مرز بین جنگل و کویر.
اوپرت در حقیقت در جنوبی‌ترین نقطه مازندران و شمالی‌ترین نقطه سمنان واقع شده.
اوپرت، جایی‌ست مثل استخرگاه، با دشت‌‍های وسیع و خانه‌های روستایی که شیروانی‌ رنگی‌شان از دور معلوم‌اند. از آنجایی که این ییلاق جزو منطقه حفاظت‌شده پرور است، تنوع جانوری و گیاهی زیادی هم دارد. جز گوسفندها و گاوها که در دامنه دشت‌ها می‌چرند، اسب‌های وحشی هم کامل‌کننده تصویری‌ست که پیش رویمان می‌بینیم.منطقه‌ی اوپرت علاوه بر همه‌ی زیبایی‌های بی‌نظیری که دارد، با مناطق گردشگری همچون دریاچه‌ی چورت و باداب سورت هم همجوار است. گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند می‌توانند بازدید از این جاذبه‌های گردشگری را نیز در برنامه‌ی مسافرت خود بگنجانند.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

چطور برای درخواست‌های غیرمنطقی در محیط کار حدومرز تعیین کنیم؟

آیا برای‌تان پیش آمده است که احساس کنید نمی‌توانید کارهایتان را طبق برنامه پیش ببرید؟ آیا پیش‌ آمده است که رئیس‌تان در دقیقۀ نود شما را به مأموریت بفرستد؟ آیا هر پروژه‌ای را که به شما پیشنهاد کنند، می‌پذیرید؟ اگر پاسخ‌تان به این سؤال‌ها مثبت است، احتمالا احساس می‌کنید درمانده‌اید و اختیار کارها از دست‌تان خارج شده است! اگر این‌طور است، این مطلب حسابی به دردتان می‌خورد. در ادامه، ۱۰ راهکار مؤثر برای تعیین حدومرز در محیط کار را معرفی می‌کنیم. این راهکارها باعث می‌شوند هوشمندانه‌تر کار کنیم، احترام بیشتری را به خود جلب کنیم و بهره وری بیشتری داشته باشیم.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند فشار شغلی دلیل اصلی اضطراب در بزرگ‌سالان است. این مسئله‌ در چند دهۀ گذشته به‌شکلی چشمگیر افزایش پیدا کرده است. دلیل اصلی این موضوع این است که پیشرفت فنّاوری باعث شده است بتوانیم ۲۴ساعته کارمان را زیرنظر داشته باشیم. به‌عبارتی، مرز و تعادل بین کار و زندگی از بین رفته است.

ما با رفتارمان به دیگران نشان می‌دهیم که چطور با ما برخورد کنند! برای اینکه بتوانید روش درست برخورد در محیط کار را به دیگران نشان دهید، توصیه‌های زیر را به‌کار بگیرید.

۱. شرح شغلی‌تان را مشخص کنید

گاهی کاری به‌سادگیِ راهنمایی گرفتن از مدیر یا رئیس‌مان، می‌تواند به تعیین حدومرز در محیط کار کمک کند. «کن بلانچارد»، نویسندۀ کتاب «مدیر یک‌دقیقه‌ای»، این‌طور توصیه می‌کند:

  • در آغاز، هم شما و هم رئیس‌تان از کارهایی که معتقدید وظیفۀ شماست یک فهرست تهیه کنید. این تمرین کمک زیادی به شما می کند، زیرا معمولا اختلافاتی بین این ۲ فهرست وجود دارد؛
  • سپس وظایف‌تان را اولویت بندی کنید؛
  • در پایان، بر سر اولویت‌ها با رئیس‌تان مذاکره کنید و به توافق برسید.

۲. رفتارتان را حسابرسی کنید

علاوه بر کمک گرفتن از رئیس‌تان، حسابرسی و بررسی رفتار خودتان در محیط کار هم، به ایجاد مرزهای روشن کمک می‌کند. با شناسایی موقعیت‌ها و افرادی شروع کنید که باعث اضطراب‌تان می‌شوند. این موارد را یادداشت کنید. اگر متوجه شدید که این موارد باعث ایجاد خشم، تنفر یا احساس گناه در شما می‌شوند، باید آنها را در تعیین حدومرزهای‌تان در نظر بگیرید یا به‌شکلی روشن دربارۀ آنها بحث کنید و به توافق برسید.

۳. مرز‌ها را تعیین کنید

پس از اینکه برای‌تان روشن شد باید روی چه مواردی تمرکز کنید، مرزگذاری را شروع کنید. مثلا بررسی نکردن ایمیل‌های کاری بین ساعت ۶ تا ۹ شب به خاطر اینکه در کنار خانواده‌تان هستید،‌ می‌تواند یکی از مرزهای شما باشد. مرز دیگر می‌تواند این باشد که به مدیرتان بگویید لازم است برای سفرهای کاری از یک هفته قبل به شما اطلاع دهد تا بتوانید برنامه‌های زندگی شخصی و سفرهای خانوادگی‌تان را هماهنگ کنید.

۴. روشن گفت‌وگو کنید

پس از تعیین مرزها، باید دربارۀ آنها به‌شکلی روشن، شفاف و با اعتماد به نفس با اعضای گروه یا همکاران‌تان گفت‌وگو کنید. مثلا اگر نمی‌خواهید همکاران‌تان در هر زمانی با شما تماس بگیرند، برای‌شان مشخص کنید که در چه زمان‌هایی می‌توانید پاسخ‌گوی تماس‌های کاری باشید. اگر مایل نیستید آخر هفته‌ها یا در تعطیلات، به‌جز در موارد ضروری، با شما تماس بگیرند، روشن کنید که چه موقعیت‌هایی ضروری به‌ شمار می‌روند. اگر کسی مرزهای شما را نادیده گرفت، به‌سرعت این موضوع را گوشزد کنید. بهتر است در لحظه روی حد ومرزهای‌تان تأکید کنید و این کار را به‌ تأخیر نیندازید.

۵. بیشتر تفویض اختیار کنید

رهبری خوب یعنی تفویض اختیار و واگذار کردن کارها به دیگران! اگر به‌‌تنهایی کار ۵۰ نفر را انجام می‌دهید و در هر کاری احساس درماندگی می‌کنید، بدانید که در تفویض اختیار مشکل دارید. خوشبختانه این مهارت آموختنی است. یاد بگیرید دست از انجام همۀ کارها بردارید، به گروه‌تان اعتماد کنید و از توانایی‌های آنها بهره بگیرید.

۶. پیش از پاسخ دادن مکث کنید

یکی از ترفندهایی که مانع «بله» گفتن‌های بی‌محابا به هر درخواستی می‌شود، هنر مکث کردن است. مثلا دفعۀ بعد که رئیس‌تان از شما می‌خواهد به یک مأموریت دقیقه‌نودی بروید، پیش از پاسخ دادن مکث کنید. این کار به شما فرصت می‌دهد برنامه‌تان را مرور کنید و ببینید آیا تداخلی با اولویت‌هایتان پیش می‌آید یا نه. اگر لازم است می‌توانید زمان بیشتری بخواهید و بگویید: «شاید بتونم برم. اجازه بدید برنامه‌هام رو نگاه کنم؛ به شما خبر می‌دم.»

۷. نه گفتن را تمرین کنید

«پیتر برگمان»، نویسندهٔ کتاب « ۱۸ دقیقه» است. او توصیه می‌کند موقعیتی ساده و کم‌مخاطره را برای تمرینِ نه‌ گفتن انتخاب کنیم. مثلا به پیشخدمتی که پیشنهاد دسر می‌دهد، نه بگویید؛ به فروشندۀ دوره‌گردی که می‌خواهد چیزی به شما بفروشد، نه بگویید؛ در اتاقی به‌تنهایی برای ۱۰ دقیقه با صدای بلند بگویید: «نه». شاید دیوانه‌وار به‌ نظر برسد اما ماهیچه‌های نَه‌گوی شما را تقویت می‌کند!

۸. روشی مدون داشته باشید

«دیوید آلن» متخصص بهره‌وری و نویسندۀ کتاب «به انجام رساندن کارها: هنر بازدهی بالا بدون استرس» است. او توصیه می‌کند به هریک از وظایف‌مان یکی از گزینه‌های زیر را اختصاص دهیم:

  • انجام‌دادنی؛
  • عقب‌انداختنی؛
  • واگذارکردنی؛
  • رهاکردنی.

این مهم است که برای هر کاری فقط یک بار وقت بگذاریم و به سراغ مورد بعدی برویم.

۹. چهارچوب داشته باشید

برای رهایی از جلسات طولانی و زمان‌بَر با رئیس‌تان، چهارچوب ایجاد کنید. یکی از راه‌های ایجاد چهارچوب، تهیۀ صورت‌جلسه است. صورت‌جلسه کمک می‌کند اختیار امور در دست‌تان باشد و قوی‌تر در جایگاه رهبر ظاهر شوید. راه دیگر برای ایجاد چهارچوب، برگزاری جلسات در مکانی‌ است که یکی از دو طرف حضور ندارند. به‌جای اینکه نزدیک رئیس‌تان باشید تا بی‌خبر وقت‌وبی‌وقت درِ اتاق‌تان را بزند، بهتر است جلسات هفتگی کوتاه داشته باشید.

۱۰. آمادۀ بازخوردهای منفی از دیگران باشید

پس از تعیین مرزها، باید انتظار بازخورد و واکنش‌های منفی دیگران را داشته باشید. این تأییدی است بر ضرورت تعیین مرزها و اثربخش بودن آنها. تصور موقعیتی که حدومرزهایمان رعایت نشده باشد و تجسم واکنشی که نشان می‌دهیم، تمرینی سودمند است. بدین‌ترتیب در صورت بروز چنین وضعیتی در واقعیت، می‌توانیم به‌طور منطقی و نه از روی احساسات با آن روبه‌رو شویم.

کلام آخر

کارکنانی که برای خودشان حدومرز تعیین می‌کنند، شادتر هستند و بهره‌وری بیشتری دارند. چنین افرادی در نظر دیگران محترم هستند، چون برای خودشان احترام قائل‌اند.

تعیین حدومرز یعنی ما شجاعت عشق ورزیدن به خودمان را داریم، حتی اگر به‌قیمت رنجش دیگران باشد. ارزش‌ ما در گرو تأیید دیگران نیست. زمانی‌ که به‌راستی و از صمیم قلب، قدر خودمان را بدانیم، می‌توانیم به دیگران بگوییم: «بس است!»

– برنه براون

 

شما در محیط کار چطور رفتار می‌کنید؟ آیا به‌خوبی با همکاران و رئیس‌تان کنار می آیید؟ در تقسیم وظایف و اولویت‌بندی مشکلی ندارید؟ چه تجربه‌ای از رویارویی با زیاده‌خواهی دیگران دارید؟ چطور از آن عبور کرده‌اید؟ بیان تجربه‌تان ممکن است برای خوانندگان چطور راهگشا باشد.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

با مواد غذایی کالری سوز آشنا شوید

۱- فلفل قرمز

این ماده ی غذایی حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که تحقیقات نشان داده میان مصرف آن و افزایش مصرف انرژی و اکسایش چربی ارتباط وجود دارد

۲- ماست چکیده ساده
ماست چکیده یک فرآورده ی تخمیری است، به این معنی که می تواند میکروبیوم دستگاه گوارش (باکتری های نرمال و مفیدی که درون روده های ما زندگی می کنند) را تغییر دهد و تعادل بهتری به جمعیت این باکتری ها ببخشد.

۳- کافئین
کافئین ضربان قلب را بالا می برد و مصرف انرژی را بیشتر می کند
۴- سرکه سیب
در سال ۲۰۰۹ در تحقیقی مشاهده شد شرکت کنندگانی که به مدت ۱۲ هفته هر روز سرکه سیب مصرف کرده بودند، کاهش وزن داشتند

۵- نان خمیر ترش

۶- روغن نارگیل
روغن نارگیل به دلیل نحوه ی سوخت و ساز تری گلیسیریدهای با زنجیره ی متوسط در بدن، اشتها رامهار می کند

۷- روغن آووکادو

۸- سبزیجات تلخ
تحقیقات نشان داده چای سبز سوخت و ساز بدن را طی شبانه روز ۴ درصد افزایش می دهد.

 

دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

ترفند کاربردی برای مدیریت زمان که کیفیت زندگی‌تان را بالا می‌برد

هرچه زندگی‌مان پرجنب‌وجوش‌تر می‌شود، انجام دادن تمام برنامه‌های فهرست کاری‌مان تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد؛ چه برسد به اینکه برای خودمان وقت بگذاریم یا دیدن کسانی‌که دوست‌شان داریم؛ درحالی‌که ثابت شده است که این موارد برای شادی و سلامتی بدن‌مان ضروری‌اند. حتی مطالعات بسیاری نشان داده است که داشتن اضطراب بیش از حد ناشی از زندگی‌های پرهیاهو می‌تواند جسم‌مان را بیمار کند. خوشبختانه می‌توانید با هوشمندانه‌تر کار کردن، بدون اینکه مجبور باشید خیلی به خودتان سخت بگیرید، برنامه‌های روزانه‌تان را تکمیل کنید. ما از متخصصان و کارشناسانی که تجربه‌ای مانند شما داشته‌اند خواستیم از بهترین رازهای زندگی‌شان بگویند: رازهایی که به آنها کمک کرده است از پس تمام کارهای پیچیده روزمره‌شان برآیند. با دانستن این رازها می‌توانیم در مدیریت کارآمد زمان و ساده‌تر شدن زندگی‌مان بکوشیم. با این مقاله از «چطور» همراه باشید تا با ترفندهای کارآمد مدیریت زمان آشنا شوید.

مدیریت زمان در صبح‌هنگام

۱. تعیین دقیق زمان شروع کار

«آنی تولین» (Annie Tevelin) گریمور و مؤسس شرکت SkinOwl است. به‌نظر او، وقتی صبح‌ها در یک زمان خاص از خواب بلند شوید، به بازدهی شما بسیار کمک می‌کند. او می‌گوید: «با به‌کارگرفتن این روش، می‌توانم روال خوب و مؤثری در کارهایم ایجاد کنم: صبحانه‌ام را آماده می‌کنم، سگم را می‌گردانم، سر زمان خاصی پشت رایانه‌ام می‌نشینم، آماده انجام دادن کارهای روزانه‌ام می‌شوم و آنها را به‌موقع به پایان می‌رسانم. این روش باعث شده است کارهای روزمره‌ام را با کمترین استرس و تحمل شرایط پیش‌بینی‌نشده، انجام دهم.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۲ ساعت

۲. ازقبل آماده کردن لوازم ضروری در کیف‌دستی

اگر لوازم مختلفی برای موقعیت‌های گوناگون نیاز دارید، بهتر است ازقبل آنها را آماده کنید تا در زمان‌تان صرفه‌جویی شود. مثلا نرم‌کننده لب، دستمال مرطوب، هدفون یا هر چیز دیگری را که لازم دارید، ازقبل در کیف‌دستی‌تان قرار دهید.

«کیمی اسمیت» (Kimmie Smith) یکی از مشاهیر مشاوره مد است. او از مؤسسان و نیز مدیر سبک مجلهٔ مد اتلیژر مگ (Athleisure Mag) هم هست. به‌نظر اسمیت، «وقتی کیف‌تان را از قبل آماده کنید، نگران لوازم مهم مانند کلید یا کیف پول‌تان نخواهید شد».

زمان تقریبی صرفه‌جویی شده در هفته: ۳۰ دقیقه

۳. درست کردن صبحانه و چای در آشپزخانه

اگر عادت دارید هر روز صبح صبحانه و قهوه یا چای بخورید، بهتر است لوازم ضروری مورداستفاده برای درست کردن آنها را در آشپزخانه در دسترس قرار دهید. «جینی انگلباخ» (Jeanie Engelbach) که در زمینه دکوراسیون داخلی کار می‌کند می‌گوید: «اگر قهوه‌سازتان روی کابینت است، دانه یا پودر قهوه و فنجان قهوه را هم دقیقا کنار آن بگذارید تا بدون اتلاف وقت، قهوه‌تان را آماده کنید و بنوشید»؛ در واقع، وسایل اضافی دیگر را در جایی دیگر قرار دهید تا مزاحم کارتان نشوند. همین روش را می‌توانید برای مواد خوراکی دیگر مانند صبحانه به کار برید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۳۵ تا ۵۶ دقیقه (۵ تا ۸ دقیقه زمان صرفه‌جویی‌شده هر روز صبح)

در اداره

۴. روی کاغذ آوردن هدف‌ها و برنامه‌ها

به‌توصیه انگلباخ، برای آرامش ذهن خود و اینکه بتوانید وظایف هفته پیش‌ِروی خود را انجام دهید، هر کاری را که باید انجام دهید، هر شنبه صبح روی کاغذ (ترجیحا خط‌دار) بنویسید.

او در ادامه می‌گوید: «وقتی فهرست اولیهٔ کارهایی را که باید انجام دهید آماده کردید، آنها را ویرایش و اولویت بندی کنید. بهتر است روزهای هفته را با رنگ‌های مختلف متمایز کنید. حتی می‌توانید وظایف موردنظرتان را در یک تقویم دیجیتالی (یا هر تقویمی که در دسترس دارید) وارد کنید و آنها را در دسترس داشته باشید. این روش به شما کمک می‌کند که نه‌تنها وقت‌تان را سازمان‌دهی کنید، بلکه ابتدای هر هفته احساس کنید که آماده هستید تمام کارهای‌تان را به‌موقع انجام دهید. چنین احساسی باارزش است و می‌تواند به شما در به انجام رساندن سریع کارها کمک کند.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۱ ساعت به بالا

۵. تنظیم برنامه‌های روزانه بر مبنای الگوی ۵۰/۱۰

اگر شبکه های اجتماعی، پیامک‌های مختلف یا صحبت با همکارها دائما موجب حواس پرتی شما می‌شوند، این گزینه به کارتان می‌آید. برای اینکه بتوانید بین کار و زمان استراحت‌تان تعادل ایجاد کنید، چنین شکل و ساختاری به روزتان بدهید: ۵۰ دقیقه کار و ۱۰ دقیقه استراحت کنید.

«لورن زولر» (Lauren Zoeller)، مربی برنامه‌های آموزشی ایجاد تعادل در زندگی می‌گوید: «در بازه‌های زمانی ۵۰دقیقه‌ای، باید در محیط کاری‌تان آرامش داشته باشید و هیچ نوع موضوعی برای حواس‌پرتی وجود نداشته باشد؛ یعنی اینکه حتی صدای زنگ تلفن را هم نباید بشنوید. با پشتکار و جدیت، ۵۰ دقیقه بی‌وقفه کار کنید؛ سپس ۱۰ دقیقه به چک کردن تلفن‌‌همراه یا قدم زدن تند در راهروی اداره‌تان بپردازید یا هر کار دیگری که دوست دارید، انجام دهید. اگر بتوانید این زمان‌بندی را به‌درستی انجام دهید، مقدار کار مفیدتان بیشتر می‌شود و در عین حال می‌توانید مراقب سلامتی‌تان هم باشید.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۵ ساعت (در ۴۰ ساعت کاری هفته، می‌توانید ۶۰ دقیقه صرفه‌جویی کنید)

۶. تنظیم پاسخ خودکار ایمیل در برخی ساعت‌های خاص

تولین با قرار دادن ایمیل روی حالت پاسخ‌گویی خودکار توانسته است از وقت خود به‌خوبی استفاده کند. او می‌گوید: «با این روش به دیگران نشان می‌دهید که ایمیل آنها را مثلا فقط ۱۰ صبح یا ۴ بعدازظهر پاسخ می‌دهید. بدین ترتیب می‌توانید توقعات دیگران را مدیریت و مرزهای خودتان را مشخص کنید؛ درضمن، مدام مجبور نیستید وسط کارتان به ایمیل‌های دیگران پاسخ دهید و حواس‌تان پرت نمی‌شود.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۱ ساعت

۷. دسته‌بندی وظایف

چندوظیفگی همیشه آسان (یا ممکن) نیست؛ اما «سوزی کوئیلو» (Susie Coelho) چهرهٔ تلویزیونی و مؤسس/ مدیر خلاقیت شرکت House of Sussex می‌گوید: «زمان و جایی که بتوانید چندوظیفه‌ای شدن را عملی کنید، تفاوت بزرگی به وجود می‌آید؛ همین می‌تواند موجب بازدهی بسیاری شود». او در توضیح این موضوع می‌گوید: «مثلا با پرداخت فاکتورها و صورت‌حساب‌ها یا تأیید برگه‌‌های ثبت ساعات کار و خرده‌کارهای دیگر اداری به‌طور هم‌زمان، می‌توانید در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید.»

در واقع، او معتقد است برای انجام دادن کارها بهتر است چند کار شبیه به هم را دسته‌بندی کنید و یکجا انجام دهید. مثلا اگر تمام کارهای پرینت‌تان را با هم انجام دهید، مجبور نمی‌شوید چند بار کنار دستگاه چاپ بروید؛ بدین‌ترتیب، در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌شود.

«الکسیس کورمن» (Alexis Korman) یکی از مؤسسان شرکت Big Easy Bucha است. او پروژه‌های بزرگ‌تری را که به مهارت‌ها و برنامه‌های یکسانی نیاز دارد، دسته‌بندی می‌کند؛ در نتیجه، با کمک کارمندان شرکت در مدت کوتاهی می‌تواند پروژه‌ها را به سرانجام برساند. او یکی از تجربه‌هایش را این‌گونه توضیح می‌دهد: «گروه بازاریابی ما یک روز کامل را به عکاسی موردنیاز پروژه‌ها پرداخت و تیم فروش قرار ملاقات‌ها را تنظیم کرد؛ بدین‌ترتیب، هرکدام از کارهای پروژه‌ها با دسته‌بندی صحیح انجام شدند و کارها به‌سرعت پیش رفت.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۵ ساعت به بالا

۸. پربازده کردن جلسات با دستورجلسه دقیق

جلسات می‌توانند فرصت خوبی برای یافتن ایده‌های بکر، کشف جزئیات مهم و پیش بردن پروژه‌های کاری باشند. از طرفی متأسفانه گاهی این جلسات وقت زیادی به خود اختصاص می‌دهند، به‌ویژه اگر بی‌موقع، غیرضروری و بدون تمرکز باشند.

«سوزی کاردر» (Susie Carder)، صاحب کسب و کار و مؤسس شرکت مشاوره فنّاوری SC می‌گوید: «برای اینکه همه‌چیز ساده و راحت پیش برود، سعی کنید تا جایی که امکان دارد، جلسات کوتاه و مختصری برگزار کنید؛ در جلسه هم فقط افرادی شرکت کنند که وجودشان نیاز است و زمانی جلسه گذاشته شود که همهٔ آنها بتوانند حضور داشته باشند؛ همچنین پیش از برگزاری جلسه، به افرادی که قرار است در جلسه شرکت کنند، باید گفته شود که وظیفه‌شان در جلسه چیست تا برای ارائه چیزی که موردنیاز است خود را آماده کنند.»

همچنین، به‌پیشنهاد او، تعیین وظایف مانند یادداشت برداری و باقی مراحل، افراد حاضر در جلسه را فعال نگه می‌دارد و آنها در پایان جلسه به برنامه کاری روشنی می‌رسند.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۱۰ ساعت (براساس نصف کردن زمان ۲۰ساعتهٔ کل جلسات و رساندن آنها به ۱۰ ساعت)

۹. ایجاد فهرست انجام دادن کارها

«کیتی سندلر» (Katie Sandler)، مربی و مؤسس شرکت Impact Retreat، قاطعانه باور دارد که یکی از مؤثرترین روش‌های صرفه جویی در اداره، دانستن این است که چه وقت باید یک کار را خودتان انجام دهید (فهرست انجام کارهای روزانه) یا چه موقع آن را به کس دیگری در گروه کاری‌تان بسپارید (تفویض اختیار). او می‌گوید: «نخست، تک‌تک افراد گروه کاری‌تان را به‌خوبی بشناسید. با این کار می‌توانید با نقاط قوت و توانایی‌های فردی آنها آشنا شوید. سپس فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، آماده کنید و برخی از کارهای خاص را به هر یک از اعضای گروه کاری‌تان بسپارید. با این کار می‌توانید از زمان‌تان به‌خوبی استفاده کنید.

او همچنین می‌گوید: «باید با افرادی که کارها را به آنها واگذار می‌کنید،‌ رفتار خوبی داشته باشید تا آنها احساس خوبی به شما داشته باشند و با انگیزه باقی بمانند. حتی می‌توانید مسئولیت برخی از کارها را به افراد مطمئن بسپارید تا مجبور نباشید هر روز کارها را تعیین کنید. این روش باعث می‌شود گروه کاری‌تان احساس استقلال و مسئولیت کنند و کارها به‌خوبی پیش برود.

اگر کارفرما نیستید، فکر نکنید این موردبرای شما کاربردی ندارد؛ زیرا می‌توانید این روش را برای به انجام رساندن کارهای منزل به‌کمک افراد خانواده، به کار ببرید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: نسبت به کارهای متفاوت، متغیر است

انجام دادن کارهای روزمره

۱۰. استفاده از اپلیکیشن مناسب

اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه مختلفی وجود دارد که بسیاری از کارهای وقت‌گیر (از پرداخت صورت‌حساب‌های مهم گرفته تا کارهای بانکی دیگر) را انجام می‌دهند و می‌توانند در روش تعامل ما با دنیای اطراف‌مان تغییر مهمی ایجاد کنند.

«جیمز لمبرت» (James Lambert) متخصص روابط‌ عمومی و مؤسس شرکت مشاورهٔ جیمز لمبرت می‌گوید: «تا جایی که می‌توانید، از این ابزارهای هوشمند استفاده کنید. مثلا بررسی کنید که بانک‌تان اپلیکیشن خاصی دارد تا با استفاده از آن بتوانید تراکنش‌های‌تان را انجام دهید یا سپرده‌های بانکی‌تان را چک کنید؛ همچنین، می‌توانید اپلیکیشن اسکنر یا عکس دانلود کنید و فرم‌ها و اسناد مهم‌تان را ارسال کنید. ببینید کدام‌یک از اپلیکیشن‌ها مناسب سبک زندگی‌تان است؛ با استفاده از آن، از بار اضافی این خرده‌کارها بکاهید و روی کار اصلی‌تان متمرکز شوید.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۱٫۵ ساعت

۱۱. خرید اینترنتی کالاهای موردنیاز

اگر شاغل هستید و می‌خواهید زمان بیشتری روی کارتان متمرکز شوید، بهتر است کالاهای اساسی و ضروری منزل‌تان مانند خرید از خواروبارفروشی یا میوه و غیره را به‌صورت اینترنتی انجام دهید یا از فروشگاه محلی‌تان بخواهید کالاهای موردنیازتان را در قبال پرداخت هزینه‌ای برای‌تان ارسال کنند.

آنی تولین می‌گوید: «من فهرست کالاهایی را که نیاز دارم، در یکی از سایت‌های فروشگاهی ثبت کرده‌ام و هر دوشنبه صبح، آن کالاها به آدرس منزلم ارسال می‌شوند. این روش در صرفه‌جویی زمان و حتی پول به من کمک می‌کند؛ زیرا هر وقت خودم در فروشگاه خرید می‌کنم، احتمال اینکه یک کالای غیرضروری هم بخرم، بسیار زیاد است. با این روش نه‌تنها مجبور نیستم دائم برای خرید وقت بگذارم، بلکه یخچال و کابینت‌هایم از کالاهای اساسی و ضروری خالی نمی‌مانند.»

البته اگر به هر دلیلی امکان خرید به‌شیوۀ تولین را ندارید، می‌توانید یک روز در هفته را به خرید اختصاص دهید و کالاهای موردنیاز یک هفته‌تان را در یک روز بخرید. با این روش می‌توانید در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۲ ساعت

۱۲. به‌کارگیری دستیار مجازی

«امبر الکساندریا» (Amber Alexandria) متخصص مشهور مد، با به‌کارگیری دستیار مجازی، تغییری اساسی در مدیریت خرده‌کارهای روزمره خود ایجاد کرده است. بیشتر این کارها در کل یک روز انجام می‌شوند. دستیار یا منشی مجازی به اشخاص یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت حرفه‌ای و مستقل، از راه دور، به کار مشغول هستند.

امبر الکساندریا می‌گوید: «با سپردن کارها به دستیارهای مجازی توانستم از شر انجام دادن کارهایی خلاص شوم که دوست ندارم مانند ارسال ایمیل، تعیین جلسات و همچنین مدیریت سفرهای کاری؛ در نتیجه، وقت بسیاری برای انجام دادن کارهای ضروری‌ام داشته باشم». الکساندریا برای استخدام یک دستیار مجازی هر ماه هزینه‌ای کنار می‌گذارد.

اگر هم خانه‌دار هستید و می‌خواهید وقتی برای انجام دادن کارهای مورد علاقه‌تان داشته باشید، می‌توانید از خدمات شرکت‌های مربوطه استفاده کنید و کارهایی مانند تمیز کردن پنجره و راه‌پله‌ها و این قبیل وظایف را به آنها بسپارید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۱۵ ساعت

تمیز کردن خانه

۱۳. استفاده از ماشین ظرف‌شویی برای کارهای دیگر

«لیان استاف» (Leanne Stapf)، مدیر ارشد عملیات شرکت The Cleaning Authority می‌گوید: «اگر از ماشین ظرفشویی‌تان فقط برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌کنید، تمام قابلیت‌های آن را به کار نگرفته‌اید. در واقع می‌توانید وسایل دیگری را هم (به‌جای شست‌وشو با دست) با استفاده از آن و بدون اینکه صدمه‌ای ببینند، بشویید و در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید. برخی از این وسایل عبارت‌اند از: کفش‌های ورزشی کتانی، کلاه‌های ورزشی، برس‌های آرایشی، اسباب‌بازی‌های پلاستیکی ساده، نایت‌گارد، شانه و برس، طبقات یخچال و ابزارهای فلزی و پلاستیکی که معمولا در باغچه از آنها استفاده می‌کنید. البته هرگز این وسایل را همراه با ظروف آشپزخانه در ماشین ظرف‌شویی نگذارید تا مبادا خرده‌های غذا که روی ظروف مانده‌اند به این وسایل بچسبند.» با این روش می‌توانید در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۳۰ دقیقه

۱۴. جارو کشیدن

جارو کشیدن کل خانه در یک زمان، واقعا خسته‌کننده است. بهتر است این کار را به بخش‌های کم تقسیم کنید. «ریچارد سیریزی» (Richard Ciresi) صاحب شرکت Aire Serv می‌گوید: «اگر هر روز ۵ تا ۱۰ دقیقه به جارو کشیدن نقاط مختلف خانه، مثلا ۱ یا ۲ اتاق، اختصاص دهید، کل خانه در پایان هفته تمیز شده است؛ در نتیجه، تعطیلات آخر هفته مجبور نیستید وقت‌تان را به تمیز کردن بگذرانید و می‌توانید وقت‌تان را صرف لذت بردن از کارهایی کنید که دوست دارید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۳۰ دقیقه

۱۵. شستن هم‌زمان لباس‌های رنگی

اگر وقت‌تان کم است، با استفاده از راهکارهای جدید شست‌وشوی لباس‌ها، همه لباس‌های‌تان ـ از سفید گرفته تا تیره‌ و رنگی‌ ـ را یک‌جا بشویید. دستمال یا پودرهای مختلفی (رنگین شوی) در بازار هست که جلوی رنگ دادن لباس‌ها به همدیگر را می‌گیرد. ملیسا میکر متخصص شست‌وشو و مؤسس شرکت Clean My Space می‌گوید: «این دستمال یا پودرها، رنگ‌ها را به خود جذب می‌کنند و رنگ‌های لباس‌تان با هم قاتی نمی‌شوند.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۱ ساعت به بالا (بسته به تعداد لباس‌هایی که باید شسته شوند)

۱۶. پهن کردن روفرشی زیر صندلی نوزاد یا کودک

به‌نظر میکر، اگر در خانه نوزاد یا کودک دارید، بهتر است یک روفرشی زیر صندلی غذاخوریِ او یا جای نشستنش پهن کنید. حوله یا پارچه‌ای کهنه هم کارساز است. بدین ترتیب، هنگام صرف غذا یا میان‌وعده،خرده‌های خوراکی‌ها یا ته‌مانده‌های غذا روی روفرشی می‌ریزد و زمان تمیز کردن کاهش می‌یابد.

او می‌گوید: «بعد از هر وعده غذایی، چهار گوشۀ این پارچه را بگیرید و آن را یا در باغچۀ خانه بتکانید (یا با استفاده از روش‌های موجود در اینترنت از آنها کمپوست تهیه کنید) و یا محتویاتش را دور بریزید. پارچه را هم هر هفته ۱ یا ۲ بار بشویید.»

علاوه بر این، اگر کودک (یا حتی بزرگ‌سال) بی‌نظم دارید، از این ترفند می‌توانید استفاده کنید.

برای این کار می‌توانید از سفره‌های پلاستیکی هم استفاده کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۱ ساعت

ظاهر مرتب

۱۷. پرهیز از ابزارهای حرارتی برای حالت دادن به موها

«اندرو فیتزیمونز» (Andrew Fitzsimons)، آرایشگر برجسته توصیه می‌کند: «اگر برای مدل دادن به موهای‌تان به ابزارهای حرارتی نیاز دارید، برای صرفه‌جویی در وقت، از سشوار استفاده کنید. این وسیله نه‌تنها کارایی بیشتری دارد، بلکه برای سلامت موها بهتر است. من همیشه مشتری‌هایم را تشویق می‌کنم که به‌جای استفاده از ابزارهای حرارتی که به موها صدمه می‌زنند، دست‌کم هفته‌ای یک بار از سشوار استفاده کنند. البته اگر نمی‌دانید موهای‌تان را چگونه با سشوار حالت دهید، چند بار در تعطیلات یا روزهایی که مرخصی هستید، تمرین کنید. وقتی با این روش کاملا سازگار شدید و یاد گرفتید که چگونه با آن کار کنید، می‌توانید هر هفته در وقت‌تان تا مقدار زیادی صرفه‌جویی کنید.»

فیتزیمونز در ادامه، مختصری درباره روش مناسب مراقبت از موها توضیح می‌دهد. او می‌گوید: «اگر می‌خواهید موهای‌تان آشفته نشوند، می‌توانید کمی روغن نرم‌کننده به آنها بمالید. روغن را از نیمه‌های مو تا نوک موها بمالید. کسانی هم که موهای مجعد دارند می‌توانند از کرم‌های مرطوب‌کنندۀ مو استفاده کنند.»

وقتی چگونگی درست کردن موهای‌تان را بیاموزید، با صرف وقت کم می‌توانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۲۰ تا ۶۰ دقیقه به بالا

۱۸. برس کشیدن موها قبل از استفاده از برس گرد

«ساوانا فینچر» (Savannah Fincher) آرایشگر حرفه‌ای مو و مدیر آموزش شرکت Blo Blow Dry Bar است. به‌نظر او، اگر نمی‌توانید استفاده از ابزارهای حرارتی مو را کاملا کنار بگذارید، رطوبت اضافی موهای‌تان را بگیرید و سپس از برس‌های مخصوص موهای مرطوب استفاده کنید.

در واقع برس‌های دندانه‌دار بادی برای این کار مناسب است. انتهای این برس‌ها شکاف‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود مدت‌زمان خشک‌شدن و حالت‌گرفتن مو نصف شود؛ بدین ترتیب مجبور نیستید برای خشک‌کردن موهای‌تان هنگام برس‌کشیدن، وقت زیادی صرف کنید. در عین حال، موهای‌تان را چندان در معرض حرارت بالا قرار نمی‌دهید و به آنها صدمه نمی‌زنید.

فینچر می‌گوید: «برای گرفتن رطوبت اضافی موهای‌تان، آنها را با دستت‌تان تکان دهید. اگر موهای‌تان هم مجعد و فرفری است، می‌توانید سشوار را تقریبا نزدیک موهای‌تان بگیرید و آنها را خشک کنید؛ بدین ترتیب موهای‌تان آشفته نمی‌شوند. اگر هم موهای‌تان نرم و نازک است، سرتان را پایین بیاورید و قسمت ریشۀ موهای‌تان را خشک کنید. با این روش‌ها می‌توانید به‌سرعت به بهترین حالت مو برسید و وقت‌تان بیش از حد تلف نشود.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۱ ساعت

۱۹. انتخاب محصولات چندکاره

هرچه با ابزارها و محصولات کمتری سروکار داشته باشید، کارهای‌تان راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود. «مردیث باراف» (Meredith Baraf) گریمور مشهور می‌گوید: «استفاده از محصولات مختلف چندان وقت‌گیر به نظر نمی‌آید اما اگر از محصولاتی استفاده کنید که چندکاره باشند، در وقت‌تان بسیار صرفه‌جویی می‌شود. مثلا می‌توانید از پودر برنزه‌‌کننده‌تان برای سایه چشم هم استفاده کنید. در این صورت به‌جای برداشتن، بازکردن و در نهایت بستن و سرجای خود گذاشتن سایه چشم می‌توانید از یک محصول برای دو کار بهره ببرید و در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۲۰ دقیقه

۲۰. استفاده از شامپوی خشک

فینچر می‌گوید: «شامپوی خشک، برخلاف باور عموم، به‌جای اینکه جایگزین شامپوهای معمولی باشد، نقش محافظتی مو را دارد. وقتی شما شامپوی خشک را ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از شست‌وشوی موهای‌تان به سرتان می‌زنید، به‌سرعت روغن اضافی طبیعی موها به آن جذب می‌شود و موهای‌تان تمیز می‌مانند؛ بدین ترتیب مجبور نیستید زودبه‌زود موهای‌تان را بشویید.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۳ ساعت (بر مبنای تعداد دفعات شست‌وشوی موها و خشک کردن آنها)

پوشیدن لباس

۲۱. ازقبل ست‌کردن لباس‌ها و قرار دادن‌شان در کمد

کیمی اسمیت می‌گوید: «وقتی افراد می‌خواهند لباس بپوشند، به‌دنبال سبک یا رنگ‌های خاصی هستند تا عالی و زیبا به نظر برسند؛ بنابراین ازقبل چند دست لباس مرتب که آنها را ازنظر سبک و رنگ ست کرده‌اید، در کمد بگذارید. این کار به شما در صرفه‌جویی در وقت کمک می‌کند. هرچه سریع‌تر آماده شوید، سریع‌تر می‌توانید به کارهای‌تان برسید و حال روحی‌تان هم بهتر خواهد شد.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه (بر اساس ۳ بار در هفته انتخاب لباس مناسب)

۲۲. کمدی از لباس‌های گوناگون مناسب پوشیدن با هم

کیمی اسمیت می‌گوید: «یک روش دیگر برای آماده داشتن لباس‌های مناسب هفته، انتخاب لباس‌های هفته‌تان است. یکی از روزهای تعطیلی را برای انتخاب ۱۴ تکه لباس موردنیاز خود (مثلا ۳ دست مانتو، ۴ عدد شلوار، ۴ عدد تی‌شرت، ۲ عدد ژاکت و ۱ روسری) اختصاص دهید. لباس‌ها را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید آنها را با هم ست کنید. این کار باعث می‌شود که حداقل ۱۰ دست لباس مناسب داشته باشید. علاوه بر آن، پیش از گذاشتن لباس‌ها در کمد، آنها را اتو کنید تا مرتب و آماده پوشیدن باشند. این کار باعث می‌شود که متوجه مشکلات احتمالی لباس‌ها مانند افتادن دکمه یا لکه‌های موجود روی آنها شوید و مشکلات‌شان را برطرف کنید. با این روش می‌توانید در وقت‌تان تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۳٫۵ ساعت (برمبنای روزی نیم ساعت صرفه‌جویی)

زمان صرف غذا

۲۳. آماده کردن اسموتی‌های صبحانه

انگلباخ برای صبحانهٔ خود معمولا اسموتی درست می‌کند و آنها را در بسته‌های کوچک برای صبح‌های هفته در فریزر می‌گذارد. او می‌گوید: «با این روش می‌توانم بدون وقت‌تلف‌کردن، صبحانه موردعلاقه و در عین حال مقوی خودم را بخورم». او هر شب، قبل از خواب، یکی از اسموتی‌ها را از فریزر درمی‌آورد و در یخچال می‌گذارد تا صبح روز بعد، آماده مصرف باشد.

می‌توانید با استفاده از میوه‌ و سبزی‌های مختلف، اسموتی‌های گوناگون خوش‌طعم درست کنید. به‌نظر انگلباخ، اگر دوست ندارید خوراکی فریزری بخورید، می‌توانید مواد مورداستفاده اسموتی را در بسته‌های جداگانه آماده کنید و در یخچال بگذارید؛ سپس صبح‌ها آنها را در مخلوط‌کن بریزید و بدون دردسر، اسموتی‌تان را آماده کنید.

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه

۲۴. آماده کردن چند نوع غذا

«سامانتا کستی» (Samantha Cassetty)، متخصص تغذیه و کارشناس کاهش وزن می‌گوید: «جمعه‌شب‌ها می‌توانید با استفاده از نوعی غله مثل برنج قهوه ای و همچنین سبزیجات (مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل)، مواد چند وعده غذایی‌تان را آماده کنید؛ سپس هر بار آن را با مواد غذایی دیگری مانند میگو یا گوشت قرمز، ماهی یا غذاهای کنسروی و همین‌طور ادویه، سس و روغن زیتون ترکیب کنید و بدون دردسر، غذای مصرفی روزتان را آماده کنید. این روش به شما در صرفه‌جویی وقت کمک می‌کند.»

زمان تقریبی صرفه‌جویی‌شده در هفته: ۲٫۵ ساعت

۲۵. استقبال از محصولات فریزری

سامانتا کستی می‌گوید: «اگر وقت نمی‌کنید مدام به سوپرمارکت‌ها بروید و مواد غذایی مورد نیازتان را تهیه کنید، از فریزرتان به‌خوبی استفاده کنید و آن را پر از مواد غذایی کنید. مواد غذایی فریزری معمولا تازه می‌مانند و چون ازقبل آماده شده‌اند، باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شوند.»


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

«والدین هلیکوپتری» نباشید

پژوهش‌ها نشان می‌دهند بچه‌هایی که والدین آن‌ها بیش از حد دوروبرشان هستند نسبت به همسالان خود، استقلال و شایستگی کمتری دارند و رضایت‌شان نیز از زندگی کمتر است و بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. در ادامه به شما خواهیم گفت پدر و مادر‌ها با چه رفتار‌هایی در تله‌ی محافظت و نظارت بیش از حد در مورد فرزندشان گرفتار می‌شوند و چه باید بکنند.

_لباس به تنش می‌پوشانید
اگر هنوز هم لباس‌های فرزندتان را شما از تنش درمی‌آورید، کمکش می‌کنید لباس‌هایش را بپوشد، در باز و بسته کردن زیپ و دکمه‌ها کمکش می‌کنید، یا جوراب‌ها و کفش‌هایش را شما به پاهایش می‌کنید، پس شما هم والدین هلیکوپتری هستید.

فرزند دلبند شما باید بتواند در سه سالگی، خودش لباسش را به تن کند. به جای اینکه شما تصمیم بگیرید فرزندتان چه لباسی بپوشد، دو یا سه انتخاب برایش بگذارید و اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد. با بزرگ‌تر شدن فرزندتان، انتخاب‌های بیشتری به او بدهید تا زمانی که در انتخاب پوشش، خودش کاملا مستقل شود.


_وسایلش را که خراب یا گم کرده برایش جایگزین می‌کنید

گاهی اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی کودک‌تان به طور تصادفی خراب یا گم می‌شوند، اما اگر فرزندتان نسبت به وسایلش بی‌دقت است و اغلب آن‌ها را خراب یا گم می‌کند، در برابر تمایل‌تان به فورا جایگزین کردن آن‌ها مقاومت کنید. به فرزندتان نشان بدهید که باید از وسایلش مراقبت کند و به آن‌ها اهمیت بدهد، او نیز یاد می‌گیرد احساس مسئولیت کند و خودش مواظب وسایلش باشد.
این، درس خوبی برای بچه‌ها بزرگ‌تر و نوجوانان نیز هست. گوشی‌های همراه و سایر ابزار‌های الکترونیک، یک امتیازند، نه ضرورت. اگر فرزند نوجوان شما، وسایل الکترونیکی‌اش را مرتبا خراب یا گم می‌کند، به او بگویید باید با پول خودش آن را جایگزین کند و با این کار، ارزش وسایلی که در اختیار دارد را به او بفهمانید.

_ریخت و پاش‌هایش را جمع و جور می‌کنید
بچه‌ها از دو سالگی باید بتوانند اسباب بازی‌های خود را طبق دستوری که به آن‌ها می‌دهید جمع و جور کنند، و با رسیدن به سن پیش دبستانی باید بدانند که مسئولیت گذاشتن وسایل سر جای خودشان با آنهاست.
با بزرگ‌تر شدن فرزندتان او باید مسئولیت بیشتری در کار‌های خانه بپذیرد، مثلا کمک در نظافت خانه، مرتب کردن کمد لباس‌ها و یک سری از کار‌های روزمره در خانه.

_در دعوا‌ها و اختلافات با همسالانش دخالت می‌کنید
آیا وقتی فرزندتان سر اسباب بازی‌هایش با دوستانش دعوا می‌کند شما فورا وارد اختلاف‌شان می‌شوید و سعی می‌کنید مشکل را حل کنید؟ اما باید بدانید تا زمانی که خطری کسی را تهدید نمی‌کند، بهتر است صبر کنید و اجازه دهید بچه‌ها خودشان اختلاف پیش آمده را حل کنند.
فرصت فراگرفتن این درس ارزشمند، یعنی حل مسئله، را از فرزندتان نگیرید.

_بیش از اندازه به او پاداش می‌دهید
ایراد چنین رفتاری این است که کودک ممکن است هرگز احساس نکند برای رسیدن به نتیجه «باید» زحمت بکشد و تلاش کند. مطالعه‌ای در دانشگاه کلمبیا دریافت بچه‌هایی که مدام به آن‌ها گفته می‌شد باهوش و زرنگ‌اند، اغلب از انجام فعالیت‌هایی که در آن‌ها خیلی موفق نبودند، به دلیل ترس از شکست، خودداری می‌کردند.
این بار که فرزندتان به دلیل کم کاری موفق نشد، به جای اینکه بیخود تشویقش کنید، با او در مورد کار‌هایی که می‌تواند انجام دهد تا نتیجه‌ی بهتری بگیرد و چه چیز‌هایی را باید تغییر دهد صحبت کنید.


_تمامِ وقت او را با برنامه ریزی‌هایی طبق سلیقه خودتان پُر می‌کنید
والدین هلیکوپتری گاهی هدف‌های ورزشی و آموزشی و هنری غیرواقعی برای فرزندان‌شان دارند که باعث می‌شود برنامه‌ای پُر از مشغله برای بچه‌ها درست شود. ایراد چنین رفتار‌هایی این است که فرزند شما ممکن است هیچ وقت آزادی برای بازی و کشف علاقه مندی‌هایش و پرورش آن‌ها نداشته باشد، در نتیجه خلاقیت او از بین خواهد رفت.
وقت آزاد به فرزندتان اجازه می‌دهد مطالعه کند، بازی کند، بچه‌گی و تخیلاتش را به کار بگیرد. کجای این کار ایراد دارد؟!

_قوانین سفت و سخت تعیین می‌کنید
بچه‌های کوچک‌تر نیاز دارند که برنامه‌ی نسبتا مشخصی برای روزشان داشته باشند مثلا هر شب سر ساعت مقرر بخوابند، اما وقتی به ۱۲ سالگی می‌رسند باید کمی آزاد باشند و در مورد زمان انجام کارهای‌شان خودشان تصمیم بگیرند.
به فرزندتان اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد چه وقت تکالیفش را انجام دهد، اوقات فراغتش را چگونه بگذراند و چه زمانی به رختخواب برود تا بتواند مهارت‌های مدیریت زمان را یاد بگیرد و متوجه شود برای کارهایش چگونه برنامه ریزی کند.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

حرف بزن

بعضی‌ها همیشه یک‌جور هستند و حس درونی‌شان، هرگز نمود بیرونی ندارد. وقتی خوشحال می‌شوند، نمی‌خندند.
وقتی غمگین می‌شوند، گریه نمی‌کنند.
وقتی عاشق می‌شوند، ابراز نمی‌کنند. وقتی عزیزی را از دست می‌دهند، سوگواری نمی‌کنند.
وقتی اتفاق تازه‌‌ای را تجربه می‌کنند، چشم‌هایشان برق نمی‌زند. چهره‌شان یک هیچی بی‌تغییر است ولی درون‌شان آدم‌هایی در حال بالا و پایین پریدن‌اند‌ و فریاد می‌زنند لعنتی چیزی بگو، حرفی بزن.

دیگران فکر می‌کنند این آدم‌ها نسبت نزدیکی با سنگ دارند و همان‌قدر بی‌صدا، بی‌احساس و بی‌تفاوت‌اند. مثل اهالی آن شهر در حکایتی از هزارویک شب که همگی سنگ شده بودند و سکوت سنگینی شهر را فرا گرفته بود.
اما این آدم‌ها به خیال خودشان خیلی هم قوی هستند چون هر گونه ابرازی را ضعف می‌دانند. چه خیال تلخ غمگینی. آن‌ها شاید نمی‌دانند که اشک رازی‌ست، لبخند رازی‌ست، عشق رازی‌ست. پس گریه کن، بخند، بگو. رازهایت را به دیگرانِ نزدیک خودت بسپر و بگذار ریشه‌های تو را دریابند.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

چند روش برای داشتن یک برنامه زمانی بهینه به کمک تکنولوژی

تکنولوژی برای افراد پرمشغله، شمشیری دولبه است. از یک سو گوشی‌های هوشمند و رسانه های اجتماعی موجب شده‌اند که بدون اینکه حتی متوجه شویم، هر روز ساعت‌ها وقت خود را هدر بدهیم؛ از سوی دیگر هر روز نرم‌افزار جدیدی منتشر می‌شود که برای نظم‌وترتیب دادن به برنامهٔ زمانی ما طراحی شده است. استفاده از برنامه‌ای مؤثر و کارآمد فواید زیادی دارد، مانند افزایش بهره وری، راحتی و آسودگی خیال. بهره گرفتن از تکنولوژی برای کنترل و بهینه کردن برنامهٔ زمانی، قابلیت وسوسه‌انگیزی است که نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم. بنابراین در این مقاله چند مورد از قابلیت‌های تکنولوژی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای کنترل و بهینه‌سازی برنامه زمانی‌تان به کار بگیرید. با ما همراه باشید.

 

«استفاده از تکنولوژی برای بهینه‌سازی برنامهٔ زمانی» یعنی حوزه‌هایی را که به توجه نیاز دارند، شناسایی کنیم و سپس به آن حوزه‌ها بپردازیم. گرچه صدها برنامه ارائه شده است که سازندگان آنها ادعا می‌کنند برنامه زمانی شما را کنترل می‌کنند، ولی هیچ‌کدام از این برنامه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای شما را برآورده کند. در واقع استفاده از نرم‌افزارِ اشتباه، بیشتر مضر است تا مفید. بنابراین انتخاب نرم‌افزار مناسب اهمیت زیادی دارد، نرم‌افزاری که از قابلیت‌های مفید و ویژه‌ای برخوردار باشد، مانند:

۱. مدیریت تقویم

یکی از راه‌های استفاده از تکنولوژی این است که اجازه دهیم مسئولیت کامل برنامه زمانی ما را در دست بگیرد. برنامه‌های متمرکز بر مدیریت تقویم، برنامهٔ زمانی را در طرح‌هایی نمایش می‌دهند که به‌سادگی قابل‌فهم هستند. همچنین، از بیش از حد سنگین شدنِ برنامهٔ کاری‌تان جلوگیری می‌کنند. این ویژگی‌ها کمک بسیار زیادی به ما می‌کند. ولی تقویمی به‌هم‌ریخته و درهم‌برهم موجب می‌شود که به‌آسانی قرار ملاقات‌های خود را از دست بدهیم و برنامه زمانی ما را به هم می‌ریزد.

برنامهٔ مدیریت تقویم صرفا حساب برنامه زمانی ما را نگه نمی‌دارد؛ همین کار را برای اطرافیان ما نیز انجام می‌دهد. برنامه‌های تقویم پویایی وجود دارند که در آنها کاربر می‌تواند برنامهٔ زمانی خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارد. این نرم‌افزارها برنامه ریزی برای جلسات و رویدادها را به‌طور قابل‌توجهی ساده‌تر می‌کنند؛ همچنین، مانع از هدر دادن زمان برای یافتن بازهٔ زمانی و فرجه‌ای می‌شوند که در آن همه بتوانند در جلسه یا رویداد شما شرکت کنند. برای استفاده از تکنولوژی به‌منظور نظم‌وترتیب دادن به برنامهٔ زمانی‌تان، ابتدا باید نرم‌فزار مناسب را برای برنامه‌تان پیدا کنید.

۲. تجزیه‌وتحلیل زمان

فهمیدن اینکه دقیقا چقدر زمان را برای انجام فعالیت‌های مختلف در طول روز صرف می‌کنید، کار دشواری است. کارکنان به‌طور میانگین، ٪۲۸ زمان خود را صرف وقفه‌های ناخواستهٔ میان کارهای‌شان می‌کنند. ما نمی‌توانیم دقیقا بفهمیم که چگونه می‌توانیم از هدر رفتن زمان به‌دلیل این وقفه‌ها جلوگیری کنیم. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بیشترین بهره را از برنامهٔ زمانی خود ببریم این است که زمان خود را به کوچک‌ترین قسمت‌های ممکن تقسیم کنیم؛ سپس به این مسئله توجه کنیم که چطور هر یک دقیقه از روز خود را سپری می‌کنیم. استفاده از نرم‌افزاری که نحوهٔ سپری کردن زمان را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، گام مهمی در جهت متعادل و بهینه کردن برنامهٔ زمانی ما است.

در بعضی از برنامه‌های تقویم، نرم‌افزارهای تجزیه‌وتحلیل زمان نیز تعبیه شده است. بعضی از پلت‌فرم‌ها نیز به‌طور کامل به تجزیه‌وتحلیل زمان اختصاص یافته‌اند. وقتی حس کردید برنامه زمانی‌تان کارایی لازم را ندارد، توجه کنید که کدام قسمت‌های برنامهٔ شما مشکل دارد و باید اصلاح شود. آیا مدت‌زمانی که در جلسات سپری می‌کنید، واقعا مفید و سودمند است؟ تماس‌ها چطور؟ درک اینکه هم‌اکنون چطور از زمان خود استفاده می‌کنید، کلید استفادهٔ بهینه‌تر از زمان در آینده است.

۳. کمک به برگزاری جلساتی پویا

جلساتْ بخش مهمی از ساعت‌های کاری شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. ولی ساختار بیش از حد سنتی آنها جنبه‌های منفی قابل‌توجهی دارد. مدیران تجاری بیش از دو‌سوم جلسات را کاملا ناموفق می‌دانند. وقتی افراد دربارۀ تکنولوژی جلسات صحبت می‌کنند، معمولا منظورشان تکنولوژی ویدئوکنفرانس است. تکنولوژی ویدئوکنفرانس ابزار مهمی برای حفظ ارتباط به‌شکل دیجیتالی است. درست است که ابزارهای ارتباطی برای برقراری ارتباط با مشتریان، پیمانکاران و کارکنان غیرحضوری که از راه دور کار می‌کنند، ارزشمند هستند، ولی استفاده از این ابزارها تنها روش دیجیتالی موجود برای بهبود جلسات نیست.

ابزارهای ساده‌ای مانند نظرسنجی‌های آنلاینِ ناشناس تأثیر زیادی در ایجاد حسّ شنیده شدن صدای کارکنان در طول جلسات دارند. ابزارهای جامع‌تر و کامل‌تری مانند «بورد جلسات گروهی ترلو» (Trello’s Team Meetings Board) نیز همین هدف را دنبال می‌کنند. این ابزارها موجب می‌شوند که جلسات از پایین به بالا اداره شوند، نه از بالا به پایین. در جلساتی که به‌صورت پویا اداره می‌شوند، تمام موضوعات مرتبط پوشش داده می‌شود و تا جای ممکن از هدر رفتن زمان جلوگیری می‌شود.

۴. اتوماسیون در مقیاس کوچک

آیا می‌دانید که یکی از بزرگ‌ترین عوامل هدر رفتن زمان چیست؟ انجام کارهای کوچک و پیش‌پاافتاده‌ای که جزء جدانشدنی مشاغل اداری‌اند: کارهایی مانند چک کردن ایمیل‌ها، چاپ کردن اسناد، ویرایش کردن و ذخیره کردن فایل‌ها. بسیاری از این کارها اجتناب‌ناپذیر هستند. بنابراین خودکار کردن آنها تنها راه حذف این کارها از برنامه زمانی ما است.

ابزارهای اتوماسیون اداری مانند Zapier یا IFTTT شما را از انجام کارهای کوچک بی‌نیاز می‌کنند. با ایجاد برنامه‌های ساده‌ای که کارهای تکراری و پیش‌پاافتاده را انجام می‌دهند، برای انجام کارهای مهم‌تر زمان کافی خواهیم داشت. خلوت کردن برنامهٔ زمانی فقط به این معنی نیست که فواصل زمانی بزرگی را خالی کنیم؛ شامل افزایش دادن زمان‌های کوتاه آزاد نیز می‌شود.

۵. تنظیم استراحت‌ها و وقفه‌های هوشمندانه

استراحت کردن و وقفه در کار نقش مهمی در بالا نگهداشتن بهره وری دارد. ولی با این حال یک‌سوم کارکنان در آمریکا حتی برای زمان ناهار نیز به خود استراحت نمی‌دهند. پژوهش‌ها نشان داده است که بهره‌وری کارکنان زمانی به بالاترین سطح خود می‌رسد که کارکنان در فواصل زمانی ۹۰ دقیقه‌ای کار کنند و میان این فواصل زمانی، مدتی استراحت کنند.

برنامه‌های فراوانی که روی کاهش استرس تمرکز دارند، به شما یادآوری می‌کنند چه زمانی وقت استراحت است و در طول این زمان‌ها چه کارهایی را انجام بدهید. وقتی در طول روز چند زمان استراحت داشته باشیم و در این زمان‌ها کارهای مفیدی مانند قدم زدن، مطالعهٔ کتاب یا حتی مدیتیشن انجام بدهیم، بهره‌وری ما به‌میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. با استفاده کردن از زمان‌های استراحت برای افزایش بهره‌وری می‌توانید کارهای بیشتری را انجام بدهید و به تمام کارهایی که برنامه‌ریزی کرده‌اید، برسید.

تکنولوژی بسیار ارزشمند است و نباید آن را کنار بگذاریم. باید از تکنولوژی به‌شکلی استفاده کنیم که مفید باشد. برنامه‌های افزایش بهره‌وری می‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر روز کاری ما ایجاد کنند، بدون اینکه نیاز باشد کار خاصی انجام دهیم و برای بهبود بهره‌وری خود تلاش زیادی کنیم. در سال ۲۰۱۹ دیگر مجبور نیستیم برنامهٔ آشفته و درهمی داشته باشیم، چون استفاده از تکنولوژی مناسب به ما کمک می‌کند که به برنامهٔ خود نظم‌وترتیبی بدهیم.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

حال و احوال ۲۰ آبان

فروردین

شادی و پر انرژی
مث یه اینه صافی و راز دلت پیداس
پر از عشق و شوری
به حرف دلت گوش کن
خونسرد باش و چیزی که باعث نگرانیت شده رو کنکاش کن
و با ارامش دلیلش رو بیاب
چیزی به دستت می رسه به زودی که حالتو خوب کنه

اردیبهشت

موضوعی ذهنت رو درگیر کرده
سخت نگیر
از پسش بر میای
بهش فک نکن
تو شرایط فعلی احساسی تصمیم نگیر
صبور باش و بذار زمان بگذره
بخصوص در مورد مسایل خیلی مهم

خرداد

چیزی توی دلت هست
می خوای عیانش کنی
و بعدش حتما ارامش پیدا می کنی و اسوده می شی
شایدامادگی نداری برای تصمیمت
و هنوز نمی دونی چیکار کنی
بیخیالی بهترین گزینه س
با شرایط سازگار شو ، اوضاعت بهتر میشه

تیر

اگه قوی دادی و بهش عمل نکردی
بابتش عذرخواهی کن
تا اعتماد افراد بهت خدشه دار نشه
تغییراتی در راهه
و نگاهت عوض میشه و دوس داری مسیرو عوض کنی
اما بهتره صبوری کنی و با عقل و منطق پیش بری

مرداد

تواناییات زیاده
امروز نشون بده تا بقیه انگشت به دهن بمونن
راهی که امروز شروع کردی
اگه ادامه پیدا کنه خیلی پیشرفت میکنی
تو می تونی خودتو با شرایط سازگار کنی
توی کار و توی روابط از این خاصیتت استفاده کن

شهریور

تغییرات کمی صبر می خواد
امروز مزد صبرت رو میگیری
پر انرژی و با انگیزه باش
چیزی تو ذهنته پنهانش نکن و مطرحش کن و حلش کن
انتهای روز برات پر از ارامشه
و می تونی خودتو اسوده کنی از دغدغه ها

مهر

احساس غم رو از خودت دور کن
قلبت رو برای دریافت انرژی و عشق باز بذار
عشق بده به دیگران تا حالت بهتر شه
کمی تنهایی لازمه تا
حالت رو بهتر کنی
و می تونی بهتر به فردا فکر کنی
اگه چیزی باعث تردیدت شده دیگران رو باهاش نگران نکن
سعی کن خودت حلش کنی

آبان

دنبال کاری هستی اما مطمئن نیستی
عجول نباش
به حرف دلت گوش کن
صبر معجزه می کنه
تنهایی برات بهتره امروز
بیشتر فکر کن ، کار با فکر و عقل پیش میره

آذر

توی اوج شلوغی هستی
اما ارامش برات بهتره
زودتر سعی کن خودت رو خلاص کنی و
به ارامش و سکوت برسی
شاید گردش برات خوب باشه
انگیزه های از دس رفته رو باید برگردونی و
با‌انرژی بجنگی برای اهدافت

دی

چیزی رو دوس نداری بشنوی
پشت گوش بنداز
تصمیم های یهویی دردسر داره
سرت توی کار خودت باشه
فرصت خوبی برای جذب دیگران داری
امروز ازش استفاده کن و کارتو پیش ببر
به زودی دری به سوت گشوده میشه پر از خیر

بهمن

خوبه که گاهی فضای جدی روی زندگی حاکم شه
همه ش به شوخی و تفریح بگذره
نسبت به کارات بی توجه میشی
امروز باید کمی نظم به کار و زندگی بدی
برنامه بریزی هم برای کار هم تفریح
امروز استعدادات در اوجه
امتحانش کن

اسفند

باید برای خودت خیلی وقت بذاری
برای تفریح برای روحت
به ذات خودت برگرد
و علاقه هات
امروز روز خیلی خوبی برای تو و ارتباطاتته

از امروزت لذت ببر


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

اگر اهل کتاب خواندن نیستیم، احتمالا:

۱.حرف‌های نسنجیده زیاد می‌زنیم.

۲. خیلی حرف‌های تکراری می‌زنیم.

۳. دایره‌ی واژگان ما بسیار محدود است.
۴. بخش استدلالی ذهن ما تقریبا تعطیل است.

۵. استعداد عوام‌گرا شدن را پیدا می‌کنیم.
۶. مستعد پذیرش شایعات هستیم.

۷. اهمیت تفاوت میان انسان‌ها را کشف نمی‌کنیم.
۸. توان و انگیزه یادگیری ما کاهش می‌یابد.

۹. با واژه نقد بیگانه‌ایم.
۱۰. زمینه‌ استقرار و تداوم اقتدارگرایی را فراهم می‌آوریم.

۱۱. از حقوق شهروندی خود و دیگران آگاه نیستیم.
۱۲. حاکمان مستبد را خوشحال می‌کنیم.

۱۳. راحت تحت تأثیر تبلیغات و پروپاگاندا قرار می‌گیریم.
۱۴. یا در همه زمینه‌ها، اظهارنظر می‌کنیم یا اصلا توان اظهارنظر
نداریم.

۱۵. جهل مرکب داریم، یعنی نمی‌دانیم که نمی‌دانیم!
۱۶. گرفتار توهم دانستن هستیم و به اشتباه فکر میکنیم میدانیم.

۱۷. دامنه‌ی لذت ما محدود است.

 

دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

انواع آب‌درمانی و فواید آن‌ها

_آب درمانی‌های مخصوص کمردرد
در نوعی آب درمانی مخصوص کمردرد از افراد می‌خواهند در آب قدم‌های بلند بردارد. زیرا انواع قدم زدن در آب در درمان آرتروز یا آسیب‌های زردپی پا یا ناهنجاری‌های ناشی از فلج مغزی مفید است.

واتسو (Watsu)_
واتسو برای کسانی که به تازگی زانویشان را عمل کردند یا از بیماری آرتروز رنج می‌برند، بسیار توصیه می‌شود. این نوع آب درمانی، گرفتگی ماهیچه و کمردرد را نیز درمان می‌کند و باعث آرامش ذهنی می‌شود.


_آیی چی (Ai Chi)
آیی چی یکی از انواع آب درمانی است که موجب تعالی ذهنی و روحی و سلامت جسمی می‌شود.
برای انجام این تمرینات باید تا شانه وارد آب شوید و همزمان که بدن‌تان را به آرامی تکان می‌دهید، نفس عمیق بکشید.
تکرار این حرکات آرام به مرور زمان باعث افزایش قدرت بدنی می‌شود و سطح اکسیژن و کالری مصرفی سلول‌ها را افزایش می‌دهد. آیی چی حرکت دست و پا‌ها را در محل مفاصل بهبود می‌بخشد و در افرادی که دچار اختلال استرس یا افسردگی هستند، از سطح اضطراب یا ناراحتی آن‌ها می‌کاهد.

PNF_
پی ان اف نوعی آب درمانی کششی است که از آن برای توان‌بخشی استفاده می‌شود. این نوع آب درمانی شامل حرکات انعطافی و کششی و چرخشی در آب می‌باشد. البته حرکات چرخشی پی ان اف را باید طبق الگو‌های ورزشی مخصوصی انجام داد که کارورزان آب درمانی تجویز می‌کنند.

BRRM_
این نوع آب درمانی معمولاً برای بیمارانی که از آسیب‌های نخاعی و سر و بیماری پارکینسون رنج می‌برند، استفاده می‌شود.
بیمار باید تا کمر یا شانه داخل آب برود و به کمک تیوب‌های شناور تمرین استقامت انجام دهد.

_حرکات سیال
بیمارانی که از این نوع آب درمانی استفاده می‌کنند، باید پشت‌شان را به دیواره‌ی استخر بچسبانند و تا گردن در آب فرو روند تا قفسه‌ی سینه‌ی آن‌ها در تماس با آب قرار بگیرد. سپس در همان حالت حرکاتی آهسته و ریتمیک انجام دهند و هم‌زمان نفس عمیق بکشند. این حرکات سیال توسط درمانگر و با توجه به نوع بیماری تجویز می‌شود.

_روش هالیویک
در ابتدا از این روش برای آموزش شنا به بیمارانی که دچار ناتوانی‌های جسمی و فلج مغزی بودند استفاده می‌شد. برهم خوردن تعادل و سعی در ایستادن مجدد از ویژگی‌های اصلی روش هالیویک می‌باشد. در این نوع آب درمانی معمولاً بیمار را در آب نگه می‌دارند. در حالی که درمانگر به طور منظم و به تدریج سعی می‌کند تعادل بیمار را بر هم بزند و از این طریق نحوه‌ی حفظ تعادل و درست ایستادن را به او آموزش دهد.


TTTA_
این روش شامل پارامتر‌هایی است که در نهایت موجب پیشرفت در روند درمان بیماری می‌شود. این روش مخصوصاً برای افرادی که دچار مشکلات سیستم عصبی هستند، مفید است. در TTTA تمرکز بیشتر معطوف عملکرد است. به طوری که بیمار را تحریک می‌کنند تا اعمالی که قادر به انجام آن‌ها نیست را انجام دهد. به بیان دیگر در این روش بیمار را تشویق می‌کنند تا در بهبود توانایی‌هایش مشارکت کند.

۶ فایده‌ی آب درمانی:

۱. نیروی مقاومت آب
ویسکوزیته‌ی طبیعی آب ماهیچه‌ها را قوی می‌کند. یکی از مزایای آب درمانی این است که نیروی مقاومت آب بسیار بیشتر از مقاومت هوا است. در نتیجه انجام حرکات ورزشی در آب، ماهیچه‌های بیشتری را درگیر می‌سازد و از ضعیف شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. هم‌چنین آب باعث می‌شود بیماران کمتر درد بکشند و ماهیچه‌های قوی‌تری داشته باشند که این در روند درمان بسیار اهمیت دارد.

۲. فشار هیدروستاتیکی
فشار معمول و متداول مایعات را فشار هیدروستاتیکی می‌گویند. از آن جایی که آب چگال‌تر از هوا است، فشار بیشتری بر بدن اعمال می‌کند و کارایی قلب و شش‌ها را افزایش می‌دهد.

۳. بهبود گردش خون
همان طور که پیش‌تر گفتیم، آب درمانی با آب گرم انجام می‌شود. گرمای آب جریان خون داخل رگ‌ها را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین آب درمانی به بیمارانی که عضلات قلبی ضعیف دارند، توصیه می‌شود.

۴. رانش آب
خاصیت رانش آب باعث می‌شود بتوانید در آن شناور باشید و بیشتر از وقتی که در خشکی هستید، احساس سبکی کنید.

۵. استراحت عضلات
در آب درمانی، گرمای آب باعث انبساط دیواره‌ی رگ‌های خونی و استراحت عضلات می‌شود.

۶. محیط شاد
درمان در محیط آبی لذت‌بخش است و حس مثبتی در بیمار ایجاد می‌کند.


در چه شرایطی آب درمانی خطرناک است؟
• تب بالا
• زخم‌های سرباز مگر این که زخم با برچسب یا لباس ضد آب پوشانده شده باشد.
• بی‌اختیاری ادرار
• مشکلات تنفسی مانند آسم
• بیماری صرع
• آلرژی به کلر
• هیدروفوبیا یا ترس از آب
• عوارض دوران بارداری


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

افسردگی چیست

آیا می‌دانید افسردگی چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟ افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که به احساس غم یا تجربه‌ی بحران‌های زندگی محدود نمی‌شود و به تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب نیاز دارد. چنانچه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، فرد بسته به تجویز پزشک از طریق دریافت دارو، شرکت در جلسات روان‌درمانی یا حتی تغییرات سبک زندگی به میزان قابل‌ توجهی بهبود خواهد یافت. اما اگر هیچ اقدامی جهت مداوای این بیماری انجام نپذیرد، می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری را نه تنها برای خود فرد بلکه برای همه‌ی اعضای خانواده رقم بزند.

آمارها در ایران حاکی از شیوع روزافزون افسردگی در کشور است. به گفته‌ی وزیر بهداشت به نقل از همشهری آنلاین، بیش از ۱۲درصد مردم ایران افسرده هستند. برخی افراد در طول زندگی شاید فقط یک‌بار به این وضعیت دچار شوند، در حالی‌که افسردگی برای بسیاری دیگر یک وضعیت تکرارشونده است. هر دوره‌ی این بیماری در صورت عدم درمان ممکن است چند ماه تا چند سال ادامه پیدا کند. افراد مبتلا به افسردگی حاد حتی احتمال دارد به درجه‌ای از ناامیدی برسند که دست به خودکشی بزنند. این در حالی است که شناخت علائم افسردگی نقش به‌سزایی در پیشگیری از افزایش وخامت این بیماری دارد.

علائم افسردگی

افسردگی مانند سایر اختلالات روانی با علائمی همراه است که روند عادی زندگی روزمره را تغییر می‌دهند.

تغییرات خواب

بسیاری از مبتلایان به افسردگی با تغییرات الگوی خواب مواجه می‌شوند. تغییر الگوی خواب گاهی به شکل بی‌خوابی و گاهی به شکل خوابِ زیادتر از حد معمول بروز می‌کند. صبح خیلی زود بیدار شدن از جمله علائم شایع در افسردگی‌های حاد است.

تغییرات اشتها

گاهی مبتلایان به افسردگی در قالب مکانیسم مقابله، به کم‌خوری یا پرخوری روی می‌آورند. این تغییر اشتها می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن شدید شود.

عدم تمرکز

برخی مبتلایان به افسردگی حاد قادر به تمرکز نیستند. گاهی این افراد در روزنامه خواندن یا دنبال کردن ماجراهای سریال‌های تلویزیونی نیز دچار مشکل می‌شوند و تصمیم‌گیری‌ها، حتی تصمیمات پیش‌پا‌افتاده، برای‌شان دشوار می‌شود.

کمبود انرژی

مبتلایان به افسردگی معمولا احساس خستگی شدید می‌کنند، در فکر کردن کُند می‌شوند و قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزمره نیستند.

بی‌علاقگی

مبتلایان به افسردگی ممکن است علاقه‌ی خود را به انجام فعالیت‌های عادی روزمره از دست بدهند یا ظرفیت تجربه‌ی خوشی و لذت را نداشته باشند. این افراد حتی احتمال دارد به بی‌اشتهایی یا عدم تمایلات جنسی دچار شوند.

کمبود اعتمادبه‌نفس

مبتلایان به افسردگی مدام در فکر کاستی‌ها و ناکامی‌هایشان هستند و احساس گناه و درماندگی شدید می‌کنند. افکاری مانند «من یه بازنده‌ام.» یا «دنیا جای خیلی ترسناکیه.» بر ذهن این افراد چیره می‌شود.

ناامیدی

افسردگی موجب می‌شود فرد احساس کند دیگر هیچ اتفاق خوشایندی در راه نیست. معمولا به دنبال این نگرش منفی، افکار خودکشی‌گرایانه بروز می‌کنند که باید بسیار جدی گرفته شوند.

تغییرات حرکتی

برخی مبتلایان به افسردگی به لحاظ قوای جسمی تحلیل می‌روند یا دچار بی‌قراری حرکتی می‌شوند، مثلا ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند و ساعت‌ها در اتاق قدم بزنند.

دردهای جسمی

عده‌ای از مبتلایان به افسردگی به جای اینکه از احساسات اندوه‌بار خود حرف بزنند، مدام از سردرد یا ناراحتی‌های معده شکایت می‌کنند.

تشخیص افسردگی موضوع پیچیده‌ای است، چرا که گاهی دوره‌‌های افسردگی بخشی از اختلال دوقطبی یا سایر بیماری‌های روانی محسوب می‌شوند. اما اینکه فرد افسرده علائم خود را چگونه توصیف می‌کند، اغلب اوقات ریشه‌ی فرهنگی دارد. در جوامع غربی، مبتلایان به افسردگی معمولا درباره‌ی حالات یا احساسات‌شان حرف می‌زنند. اما در جوامع شرقی، معمولا به دردهای جسمی اشاره می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد به درمان‌گرانی مراجعه کنند که از فرهنگ خودشان هستند یا درک بالایی از پیشینه‌ی فرهنگی بیمار دارند.



عوامل افسردگی

 

افسردگی فقط به یک علت خاص محدود نمی‌شود. گاهی این بیماری در پی ناملایمات زندگی، بیماری‌های جسمی یا سایر عوامل محرک بروز می‌کند و گاهی نیز به طور ناگهانی بدون اینکه با هیچ‌یک از این موارد مرتبط باشد، ظاهر می‌شود. دانشمندان معتقدند عوامل متعددی در ابتلا به افسردگی نقش دارند.

برای تهیه مجموعه صوتی «مثبت‌اندیشی و شادی» کلیک کنید

تروما

تجربه‌ی تروما یا ضربه‌ی روحی در سنین پایین می‌تواند منجر به تغییرات درازمدت در نوع واکنش مغز نسبت به ترس و استرس شود. به دلیل این تغییرات مغزی، احتمال بروز افسردگی در افرادی که سابقه‌ی ترومای دوران کودکی دارند، بیشتر است.

ژنتیک

در برخی موارد، اختلالات خُلقی و افکار خودکشی‌گرایانه‌ ممکن است زمینه‌ی ژنتیکی داشته باشند، اما ژنتیک فقط یکی از عوامل افزایش‌دهنده‌ی خطر ابتلا به افسردگی است. ۱۰۰درصدِ ژن‌های دوقلوهای همسان با یکدیگر تشابه دارند، در حالی‌که فقط ۳۰درصد احتمال می‌رود هر دو نفرشان به افسردگی مبتلا شوند. علائم افسردگی در افرادی که زمینه‌‌ی ژنتیکی دارند، معمولا در سنین پایین‌تر ظاهر می‌شود. ناگفته نماند که علاوه بر عامل ژنتیک، عوامل دیگری نیز مانند شرایط و اتفاقات زندگی در ابتلای این افراد به افسردگی مؤثر هستند.

شرایط زندگی

وضعیت تأهل، موقعیت مالی و مکان زندگی از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز افسردگی هستند. اما این فرضیه نیز همواره مطرح است که شاید بتوان برعکس، افسردگی را عامل بروز شرایط نامساعد زندگی دانست. مثلا شیوع افسردگی در افراد بی‌خانمان بیشتر است، اما در برخی موارد نیز احتمال می‌رود که خودِ افسردگی عامل آوارگی این افراد بوده باشد.

ساختار مغز

مطالعه‌ی تصاویر مغزی حاکی از کاهش فعالیت لوب پیشانی مغز در مبتلایان به افسردگی است. همچنین گفته می‌شود الگوهای مغزی این افراد هنگام خواب متفاوت است. افسردگی در طرز پاسخگویی غده‌ی هیپوفیز و هیپوتالاموس نسبت به تحریکات هورمونی نیز تغییر ایجاد می‌کند.

سایر شرایط پزشکی

احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که سابقه‌ی ابتلا به اختلالات خواب، درد مزمن، اضطراب یا اختلال کم‌توجهی‌-بیش‌فعالی (ADHD) دارند، بیشتر است.

مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

چه افرادی به افسردگی مبتلا می‌شوند؟

افسردگی مختص گروه خاصی نیست و در تمامی سنین، نژاد، اقوام و طبقات اجتماعی‌ـ‌اقتصادی بروز می‌کند. اما تجربه‌ی این بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

مردان

مردان معمولا به دلایل فرهنگی از افسردگی خود بیشتر خجالت‌زده می‌شوند و از این رو، سعی می‌کنند این بیماری را تاب بیاورند یا به قول خودشان با مصرف مواد مخدر خوددرمانی کنند. عدم درمان افسردگی در مردان می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری به همراه داشته باشد، چرا که آمار خودکشی‌های منجر به فوت در مردان بیشتر است.

زنان

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، بیولوژی، باروری، تغییرات هورمونی و روابط بین‌فردی در ابتلای زنان به افسردگی نقش دارند.

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی دچار تغییرات رفتاری و جسمی مانند احساس افسردگی و تحریک‌پذیری می‌شوند. عده‌ی زیادی از زنان افسرده علائم شدیدتری را در دوران پیش از قاعدگی تجربه می‌کنند. در مبتلایان به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD)، علائم افسردگی تا زمان آغاز قاعدگی به تدریج شدیدتر می‌شوند. پژوهشگران سعی دارند بدانند تغییر دوره‌ای هورمون‌ها چگونه بر ساختار شیمیایی مغز در مبتلایان به افسردگی تأثیر می‌گذارد.

همچنین بسیاری از زنان پس از زایمان به اختلالات خُلقی مقطعی دچار می‌شوند. از جمله‌ی این اختلالات خلقی می‌توان به افسردگی پس از زایمان اشاره کرد. این عارضه که به فاصله‌ی کوتاهی پس از وضع‌حمل بروز می‌کند، موجب اضطراب، بی‌خوابی، گریه یا افکاری مانند آسیب رساندن به خود یا نوزاد می‌شود و به همین دلیل، انجام فعالیت‌های عادی روزمره برای فرد به سختی امکان‌پذیر است.

سالخوردگان

افسردگی در سالخوردگان معمولا درمان‌نشده باقی می‌ماند، چرا که بسیاری از این افراد افسردگی را یکی از پیامدهای طبیعی افزایش سن و نیز یک واکنش طبیعی در مقابل مسائل جسمی، روحی و اجتماعی مرتبط با سالخوردگی می‌دانند. علائم افسردگی در افراد سالخورده ممکن است با علائمی که در جوان‌ترها دیده می‌شود، متفاوت باشد. چند نمونه از علائم افسردگی در سنین سالخوردگی عبارتند از اختلالات حافظه، دردهای مبهم و توهم. همچنین افسردگی می‌تواند عارضه‌ی جانبی داروهایی مانند داروهای فشارخون، حمله‌ی قلبی، سکته، شکستگی لگن یا دِژِنِراسیون ماکولا باشد که معمولا در سالخوردگی تجویز می‌شوند و با بروز افسردگی نیز مرتبط هستند.

کودکان و نوجوانان

تمامی کودکانِ در حال رشد به طور طبیعی در مقاطعی با بحران‌های احساسی مواجه می‌شوند، اما گاهی این مقاطع بحرانی در برخی کودکان منجر به افسردگی می‌شود. احتمال ابتلا به افسردگی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال کم‌توجهی‌-‌بیش‌فعالی، اختلال یادگیری، اختلال اضطراب و اضطراب نافرمانی مقابله‌جویانه (ODD) بیشتر است. همچنین استرس شدید، تروما یا سابقه‌ی خانوادگی اختلالات خُلقی از جمله عواملی هستند که احتمال بروز افسردگی را در سنین پایین افزایش می‌دهند.

کودکان افسرده معمولا از وجود درد شکایت می‌کنند و کمتر از احساسات‌شان حرف می‌زنند، اما علائم افسردگی در نوجوانان متفاوت‌تر است. پرخاشگری، رفتارهای پرخطر، مصرف مواد مخدر، اُفت تحصیلی و فرار نمونه‌هایی از این علائم هستند که باید جدی گرفته شوند. آمار خودکشی در نوجوانان افسرده بالاتر است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، خودکشی سومین عامل مرگ‌ومیر نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله است.

درمان افسردگی

افسردگی بیماری مخربی است که معمولا به درمان جواب می‌دهد، فقط کافی است با مراجعه به مراکز درمانی نسبت به پیگیری بیماری خود کوشا باشید.

  • دارودرمانی: داروهای ضدافسردگی، تثبیت‌کننده‌های خُلقی و داروهای آنتی‌سایکوتیک (ضد روان‌پریشی)
  • روان‌ درمانی: رفتار درمانی شناختی (CBT)، درمان خانواده‌محور و درمان بین‌فردی
  • درمان تحریک مغزی: درمان الکتروشوک (ECT) و تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای تکرارشونده (RTMS)
  • نور درمانی: در این روش، فرد با استفاده از یک جعبه‌ی نور در معرض طیف کامل نور قرار می‌گیرد تا میزان ترشح هورمون ملاتونین تنظیم شود.
  • ورزش
  • درمان‌های جایگزین: طب سوزنی، مراقبه و تغذیه‌درمانی
  • استراتژی‌های خود مدیریتی
  • رویکردهای ذهن/جسم/روح: مدیتیشن، ایمان و دعا

اعتیاد و بیماری‌هایی مانند اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) و اختلال کم‌توجهی‌-‌بیش‌فعالی از جمله وضعیت‌هایی هستند که درمان افسردگی را مشکل‌تر از حد معمول می‌سازند. این در حالی است که چنانچه هر یک از این موارد با موفقیت درمان شوند، علائم افسردگی نیز معمولا بهبود می‌یابند.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

اطلاعات مهم در مورد آموکسی سیلین

_آموکسی سیلین عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی ها و آنفلوانزای رایج را درمان نمی‌کند
_اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، نباید از آموکسی سیلین استفاده کنید.

_آموکسی سیلین، تأثیر قرص‌های پیشگیری از بارداری را کاهش می‌دهد و احتمال اینکه شما همزمان با مصرف این دو قرص باز هم باردار شوید وجود دارد

_آموکسی سیلین را درست مطابق با تجویز پزشک‌تان مصرف کنید
بعضی از آموکسی سیلین‌ها را باید همراه با غذا یا یک ساعت بعد از آن مصرف کنید

_اگر آموکسی سیلین را برای مدت طولانی مصرف می‌کنید، باید مرتب آزمایش خون بدهید. همچنین، در دوران مصرف آموکسی سیلین، عملکرد کبد و کلیه‌ها باید مرتب بررسی شود.

_عوارض آموکسی سیلین
کهیر
تنگی نفس
ورم صورت، لب، زبان یا گلو.
اسهال
واکنش‌های شدید پوستی، گلودرد

_بعضی از داروها شاید با آموکسی سیلین تداخل دارویی ایجاد کننداز جمله ویتامین‌ها، داروهای درمانی و حتی داروهای گیاهی.
حتما پزشک معالج‌تان را از داروهای مصرفی‌تان آگاه کنید.


دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, |
 

به وبلاگ من خوش آمدید
omid99890@gmail.com

 

لینکها

 

مطالب قبلی

» مشکلات جاروبرقی و تعمیرات آن
» طراحی و ساخت لوگو در کرج
» افزایش سرعت گوشی اندروید و آیفون
» ساعتی صدبار آن صفحه ی لعنتی را به هوای اینکه نکند
» آدم نشسته بود
» استراتژی اثرگذاری و متقاعدسازی
» صبر
» آدم یک نفر را می خواهد
» چرا صدایمان وقتی که ضبط می‌شود فرق می‌کند؟
» پادکست چیست
» در فصل سرد چه گل و گیاهانی بکاریم و بخریم؟
» اگر هر روز ناشتا، آب کشمش بنوشید چه اتفاقی در بدنتان روی می‌دهد؟
» هنر ظریف بی‌خیالی کتابی که حیف است نخوانیم
» اسباب بازی جذاب برای کاهش استرس
» حال و احوال ۱۹ آبان
» داشتن خال در نقاط مختلف بدن به چه معناست؟
» آیا می‌دانید شگفت انگیزترین مرز ایران کجاست؟
» چطور برای درخواست‌های غیرمنطقی در محیط کار حدومرز تعیین کنیم؟
» با مواد غذایی کالری سوز آشنا شوید
» ترفند کاربردی برای مدیریت زمان که کیفیت زندگی‌تان را بالا می‌برد

 

ارشیو

فروردين 1401

دی 1399

مرداد 1399

بهمن 1398

دی 1398

آبان 1398

مهر 1398

شهريور 1398

مرداد 1398

 

نویسندکان

مینا

 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جدیدترین اخبار گرافیک و آدرس artiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

لوگو

طراحی لوگو

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: